סיפור משפחתי 2017 - תחרות שנתית ע"ש מנואל הירש גרוסקופף


סיפור משפחתי – תחרות עבודות שורשים

בית התפוצות, מוזיאון העם היהודי, מקיים זו השנה ה-22 תחרות בין-לאומית בה משתתפים תלמידים ובני נוער מישראל ומרחבי העולם: ארה"ב, אמריקה הלטינית, רוסיה והסביבה, חמ"ע, אוסטרליה, קנדה, אירופה וישראל.

מהות התחרות: התחרות מזמינה את התלמידות/ים ליצור מוצג אמנותי-חזותי שקשור בסיפור המשפחתי שלהן. היא מבוססת על תהליך הלמידה המתקיים בבתי הספר בשנת בר מצווה/בת מצווה (כיתות ו'-ח').

ייחודה של תחרות "סיפור משפחתי" בארץ ובעולם בכך שהעבודות הכתובות מקבלות ביטוי אומנותי והופכות למוצג מוזיאוני. אנו מזמינים את התלמידים ליצור מוצגים לתערוכה: "מוצגים מספרים" המתארים את סיפורה של המשפחה.

זהו נדבך נוסף בתהליך כתיבת עבודת השורשים, שבו זוכות המשתתפות בתחרות להביא את הרעיונות והכישורים שלהן לידי ביטוי ביצירת "מוצג מספר" לצד העבודה הכתובה.

הבהרה: יצירת "מוצגים מספרים" אינה תחליף לכתיבת עבודת שורשים אלא מהווה הזדמנות וכלי ביטוי נוסף לתלמידים בתהליך החקר, שבשיאו אולי אף יזכו להציג את יצירתם במוזיאון ממלכתי.

מטרות


  1. חיבור בני נוער יהודים בארץ ובעולם למורשת, להיסטוריה ולתרבות היהודית דרך יצירת מוצג המתאר את הסיפורים המשפחתיים שלמד המשתתף במהלך עבודת החקר שעשה.
  2. חיזוק השייכות, המחויבות ומכאן גם הזהות של הנוער היהודי בארץ ובעולם לעם היהודי.
  3. חיזוק הדיאלוג וההיכרות עם יהדות התפוצות על ידי מפגש לימוד חווייתי בין בני נוער יהודים מהארץ ומחו"ל.
  4. הנצחת עצי המשפחה של המשתתפים, על ידי רישומם ותיעודם במחלקה לרישום אילנות יוחסין על שם דאגלס א. גולדמן שבבית התפוצות, שמאפשרת המשך חקר ותיעוד המורשת היהודית.

מפגש בין-לאומי בבית התפוצות וטקס סיום 


בתאריכים 8 – 9 ביוני 2017 יתקיים בבית התפוצות מפגש בין-לאומי של כל משתתפי התחרות וטקס חגיגי שבו יוכרזו הזוכים בתחרות מישראל ומחו"ל.

בטקס ישתתפו אנשי מערכת החינוך, התלמידים הזוכים ובני משפחותיהם מהארץ ומהעולם, נציגים דיפלומטיים ואנשי ציבור רמי מעלה.

פרסים – במהלך הטקס יוכרזו הזוכות והזוכים בתחרות והמקומות הראשונים יזכו בפרסים.

ההיסטוריה של שמלות הכלה. העבודה של אדלה כנן מסרי - מגן דוד, מקסיקו

ההיסטוריה של שמלות הכלה. העבודה של אדלה כנן מסרי – מגן דוד, מקסיקו

שכונה יהודית ברוסיה, העבודה של ניקול רוזנבליט - חט”ב ע”ש מרים ילן שטקליס, נתניה, ישראל

שכונה יהודית ברוסיה, העבודה של ניקול רוזנבליט – חט”ב ע”ש מרים ילן שטקליס, נתניה, ישראל

"סיפור משפחתי" - תערוכה וקטלוג


העבודות הזוכות בתחרות יוצגו בתערוכה ייחודית בבית התפוצות שתהיה פתוחה לקהל המבקרים בחודשים יוני- יולי 2017. התערוכה תלווה בקטלוג מרהיב, המכיל מידע על כל המוצגים הזוכים ועל התלמידים שיצרו אותם.

ועדת השיפוט:


הוועדה תהיה מורכבת מצוות סיפור משפחתי, מהנהלת בית הספר הבין-לאומי ללימודי העם היהודי, צוות האוצרות של מוזיאון בית התפוצות ומחנכים העוסקים בחינוך יהודי. הוועדה תלמד את המיצגים השונים שיגיעו מרחבי העולם ותכריז על עבודות מצטיינות ועל עבודות ראויות לשבח.

השיפוט הראשוני של המוצגים ייערך על ידי צוות בית הספר אשר יבחר שני מוצגים מצטיינים מבין המוצגים שיכינו התלמידים. אנו ממליצים לקיים תערוכה שבה יוצגו המוצגים ולשתף את קהילת בית הספר. המוצגים הנבחרים יישלחו לבית התפוצות לשלב הגמר.

בבית התפוצות יתחרו המוצגים יחד עם שאר המוצגים שיישלחו מבתי ספר ומוסדות חינוכיים מרחבי הארץ והעולם וידורגו על ידי צוות שיפוט מקצועי.

הנחיות למשתתפים בתחרות


מהו "מוצג מספר" ומה הם נושאיו?

"מוצג מספר" הוא מוצג המבטא את סיפור משפחתו של התלמיד באמצעים אומנותיים ובמדיומים שונים. התלמיד מוזמן לבטא באופן אישי ויצירתי את עבודת החקר שעשה או מרכיב ממנה שעניין אותו/שריגש אותו/שייקח אתו הלאה.


סוגים שונים של "מוצג מספר":

  • מוצג כתוב – דוגמאות: עיתון משפחתי, סיפור המשפחה בקומיקס, תיבת מכתבים המספרים על המשפחה, לוח שנה משפחתי ועוד. הערה – במקרים בודדים יתקבל אלבום שורשים בעל עיצוב מקורי במיוחד.
  • מוצג מתחום האומנות הפלסטית – ציור, פסל, כרזה, קולאז', יצירת משחק משפחתי, מוצג מעוצב בעל משמעות ועוד.
  • מוצג מדיה – סרט, קליפ (חיבור שיר והלחנתו), כתיבת בלוג משפחתי, יצירת משחק מחשב על המשפחה ועוד. הערה – לא יתקבלו מצגות פאוור-פוינט כ"מוצג מספר".
  • לצפייה בדוגמאות של "מוצגים מספרים" שזכו בפרסים והופיעו בתערוכה בשנים קודמות לחצו כאן

הצעה לנושאים למוצג מתוך מגוון הנושאים המופיעים בדרך כלל בעבודת השורשים:

  • שמות במשפחה
  • סיפורי הגירה ועלייה
  • מעגל השנה היהודי – חגים ומועדים
  • מעגל החיים היהודי – ברית מילה, בר/בת מצווה, חתונה, זיכרון
  • שעות הפנאי בדורות עבר – משחקי ילדות, שירים
  • מאכלים וטקסי אוכל
  • אירועים יחודיים למשפחה

משקל, גודל וצורה:

המוצגים הנבחרים ע"י בית הספר יישלחו לבית התפוצות מכל רחבי העולם ולכן ישנה הגבלה על גודלו ומשקלו של המוצג:

  • יתקבלו לתחרות עבודות שגודלן אינו עולה על 50X60X80 ס"מ ומשקלן עד 5 ק"ג. במקרים שבהם יחרגו המשתתפים מהיקף זה (בשל סיבות אמנותיות), יישלחו לתחרות תצלומים של העבודות, ולא העבודה עצמה. אם העבודה תגיע לגמר יתבקש בית הספר לשלוח את העבודה עצמה.

דבר היוצר/ת על המוצג

כל מוצג שיוגש חייב להיות מלווה בדף שבו יפרטו התלמידים/ות בעברית ובאנגלית את שם היצירה, הרציונל, הרעיון וההשראה שהביאו ליצירה זו, החומרים ממנה נעשתה ומשמעות היצירה עבורם.

קריטריונים להערכת עבודות

על מנת שיהיו לבית הספר כלים לבחינה ולבחירת ה"מוצג המספר" המיוחד והראוי להשתתף בתחרות הבין-לאומית "סיפור משפחתי", קבע צוות "סיפור משפחתי" ארבעה קריטריונים:

  • "העמיות יהודית" – הרעיון שבחרה התלמידה להמחיש במוצג צריך להתייחס למרכיב אחד לפחות מעמודי התווך של תפיסת ה"עמיות היהודית": זיכרון משותף, ערכים יהודיים, זיקה רבת פנים לישראל, שפה עברית ולשונות יהודיות, עולם היצירה היהודי, אורח חיים יהודי.
  • חקר – חלק מתהליך השיפוט יכלול בדיקת המתאם בין הרעיון שמסתתר מאחורי המוצג לבין עבודת החקר שעשה התלמיד במהלך השנה. המוצג צריך להמחיש את עומק המחקר של הסיפור המשפחתי של התלמיד ואת התהליך המחשבתי שעבר מבחירת הרעיון למוצג ועד למוצר המוגמר. במקביל תיבחן ההתאמה בין "תעודת הזהות" של המוצג (סעיף 4) לבין תכני המוצג.
  • אסתטיות – על ה"מוצג המספר", בדיוק כמו מוצג אומנותי/מוזיאוני, להיות אסתטי ומעורר אצל הצופה עניין להתבונן וללמוד אותו ואודותיו. במוצג ייבחן שימושו של התלמיד בשפה אמנותית ברמה ראויה.
  • יצירתיות – תבוא לידי ביטוי כך ש"המוצג המספר" מציג את הסיפור שהתלמיד בחר בדרך מקורית ובעלת משמעות. האמצעים והמוטיבים שנבחרו הם מגוונים ויוצרים סקרנות והתבוננות מיוחדת על הסיפור. על המוצג לחדש ולהעשיר את המתבונן בהקשר הרעיוני של הנושא הנחקר.
  • שיפוט העבודה לא יושפע מההשקעה הכספית אלא יושם דגש על אופן המחשת הסיפור המשפחתי, היצירתיות, עומק המחשבה והמקורית! אנו מציעים לבית הספר להקפיד שמשפחות התלמידים לא ישקיעו סכומי כסף מוגזמים על מנת לבנות "מוצג מספר".

משלוח העבודות:


מכל בית-ספר ניתן לשלוח שתי עבודות, ולא יותר. את העבודות יש להביא לבית התפוצות עד לסוף חודש אפריל 2017. לאחר מועד זה לא נוכל לקבל עבודות. למען הגעת העבודות בשלמותן למוזיאון, מומלץ להביא אותן אלינו ולא לשלוח בדואר.

כתובת למשלוח בדואר:

לידי גב' תמר סרודיו
מנהלת פיתוח תכניות למערכת החינוך
ת"ד 39359
תל אביב 6139202

בית הספר המשתתף הוא האחראי למשלוח העבודות ולתשלום על המשלוחים. בית התפוצות אינו נושא בעלויות המשלוחים ואינו אחראי להגעתם של המוצגים בשלמותם. 

בסיום התחרות, באחריות בית הספר לדאוג לקחת את העבודות מבית התפוצות חזרה.

סרטונים: