הקשר הרב דורי - מזקנים אתבונן


בית התפוצות והמשרד לאזרחים ותיקים, בשיתוף משרד החינוך, שמחים להזמינכם לקחת חלק בתוכנית "הקשר הרב דורי", אשר נועדה לייצר דיאלוג בין-דורי, השם דגש על חיזוק תחושת השייכות ועל חשיפה לסיפורו של לעם היהודי.

על התוכנית


התוכנית מקנה לתלמיד/ה ולאזרח/ית הוותיק/ה חווייה חינוכית ערכית המאפשרת דיאלוג שממגר גילנות ודעות קדומות ביחס לזיקנה, ומגביר את המודעות המשפחתית והקהילתית של הדור הצעיר לאזרחים הוותיקים במדינת ישראל.

באמצעות המפגש בכיתה והלמידה המשותפת, מתאפשרת חווייה חינוכית מפרה והדדית ונוצר גשר רב-דורי ייחודי בין התלמיד למבוגר. המבוגר לומד מיומנויות מחשב ואינטרנט, והתלמיד נחשף לסיפורו, לערכיו ולמורשתו של האזרח הוותיק. ביחד הם מתעדים באמצעים טכנולוגיים פרק בסיפורו המרתק של העם היהודי.

Logos Hebrew

מטרות התוכנית


 

  1. יצירת שיח בין-דורי באמצעות למידה משותפת של הצעיר והאזרח הוותיק, סביב חקר מורשת הקהילה והמשפחה. על ידי כך, חשיפה לסיפורו של העם היהודי.
  2. יצירת שיח ומפגש בין צעיר לבין אזרח ותיק, אשר ימגר גילנות ודעות קדומות ביחס לזיקנה.
  3. צימצום הפער הטכנולוגי בקרב אוכלוסיית האזרחים הוותיקים ומתן כלים לתפקוד מיטבי בעולם המודרני, שייאפשר צימצום הפער בין הדורות.
  4. תיעוד העולם היהודי שהיה באמצעות סיפורים אישיים, קהילתיים ומשפחתיים והזנתם למאגר סיפורי מורשת בבית התפוצות.
  5. חיזוק ערכים חינוכיים מובילים באקלים בית הספר; סובלנות, הקשבה, ערכי התנדבות, נתינה ותרומה לזולת ולקהילה.

התוכנית כוללת


  • לימוד מיומנויות מחשב, דרך תכנים של מורשת, ערכים ותרבות של העם היהודי.
  • 14 מפגשים אחת לשבוע, כשעה וחצי כל מפגש. הפגישות יתקיימו בביה"ס במהלך יום הלימודים ו/או אחריו. בית הספר אחראי למנות נציג מטעמו להובלת התוכנית בבית הספר.
  • במהלך השנה יבקרו המשתתפים בבית התפוצות בתוכנית חינוכית חווייתית וייחודית למשתתפי "הקשר הרב דורי".
  • ליווי וחניכה של רכזות/ים מטעם בית התפוצות הפזורות/ים במחוזות השונים. באחריות בית הספר למנות רכז/מורה המלווה באופן צמוד את הפרוייקט בשיתוף עם יועצת ביה"ס. אחראים יזכו להשתלמויות ייחודיות לקשר הרב דורי, בבית התפוצות המזכות לגמו"ש במסגרת אופק חדש.

    השתתפות התלמידים בתוכנית מחייבת אישור ההורים.

תוכנית הביקור במוזיאון בית התפוצות


  • "הילד הזה הוא אני" – סדנה המאפשרת שיח בין-דורי סביב סיפורם של התלמידים והמבוגרים. שירים ותמונות ילדות ממאגרי בית התפוצות יאפשרו למבוגר ולילד לשוחח על זיכרונות הילדות, המקום, הבית, החברים והתקופה.
  • "מסע רב דורי בעקבות הסיפור היהודי" – סיור חווייתי בתצוגת הקבע, המפגיש את התלמידים עם סיפורים ודמויות המספרות את סיפורו המופלא והייחודי של העם היהודי.
  • "תמונה רב דורית" – סדנת יצירה משותפת של הוותיק והתלמיד, בה ייצרו מסגרת מיוחדת לתמונה, ברכה או הקדשה, המאפשרת למבוגר ולילד להעניק מזכרת ייחודית אחד לשני מהחווייה הלימודית המשותפת.

תגובות ורשמים ממשתתפי התוכנית


"אי אפשר להסביר במילים איך נהניתי איתך בתכנית הקשר הרב דורי. למדתי עליך דברים שאף פעם לא הייתי יודעת, את סיפור החיים שלך בארץ, את החיים שלך בעיראק, את האושר והעושר שם והקשיים במעברה והבריחה לארץ. אז רציתי לומר לך שיש לי כל כך הרבה מזל שיש לי את הסבתא הכי טובה בעולם, ואני מקווה כשאני אגיע לחטיבה יהיה שם תכנית דומה לתכנית זו."
רוי, תלמיד בי"ס אלחריזי, תל אביב

"אני אומרת לנינים שלי שיש לי שתי נינות נוספות – מבית ספר הגליל"
נעימה חנסאב, אזרחית ותיקה, בי"ס הגליל

"בהתחלה חששתי, איך אלמד מישהו? אבל התכוננתי היטב למפגשים. הרגשתי ממש מורה. אני חושב שלמדתי להיות יותר אחראי, קבלתי הרבה בטחון, שאני מסוגל ללמד מישהו חכם ממני. במפגשים הכרתי אותך ולמדתי הרבה מהסיפור המרגש שלך. בעיני אתה ממש גיבור ואמיץ. הייתי רוצה ללמוד מהתכונות שלך. לא לוותר לעצמי למרות כל הקשיים שבחיים. תודה רבה לך, נפתלי"
ליאור, תלמיד חט"ב בחינוך מיוחד, אמי"ת עמיחי, רחובות

"ההזדמנות להיפגש בקשר הרב דורי נתנה לי אפשרות לעשות 'פסק זמן' ולהיזכר בילדותי, ששמתם לב שהייתה שונה משלכם, אבל הייתה זו ילדות משמחת ומעניינת מאוד. התכנית עוררה בי חשק להמשיך ולאסוף עוד סיפורי זיכרונות שיהיו מתנה לנכדי ולניני."
יעקב קפלן, אזרח ותיק, בי"ס הדר השרון, חרות השרון