חטיבות ביניים

מסע אל השורשים  |  ממזרח וממערב  |  גיבורים בע"מ  |  סיפור משפחתי

 

תכנית – מסע אל השורשים
קהל היעד: כיתות ו' - ט'
משך התכנית: שלוש שעות


הסיור בנוי כמסע בעולם בעקבות עדויות אנתרופולוג החוקר את הסיפור היהודי. באמצעות מפה ומשימות  יפגשו התלמידים את העולם היהודי, מנהגיו, אורחות חייו ועוד.

 

רציונל

תכנית המזמנת התנסות חווייתית בחקר שורשי המשפחה ומותאמת לאתגרים ולצרכים  של העוסקים בפרויקט כתיבת עבודות שורשים בבתי הספר. התוכנית מזמינה את המשתתפים לצאת למסע בסיפורו הייחודי והמתמשך של העם היהודי ולמצוא בו את סיפור משפחתם; הביקור החינוכי והחווייתי מאפשר לתלמיד לקבל כלים ולהתנסות בכלים לחקר השורשים ולהיחשף למאגרי מידע של סרטים, שמות משפחה, אילנות יוחסין וסיפורי קהילות וללמוד על חיי הקהילה היהודית בתפוצות.

 

בית הספר המעוניין יוכל לשלב מסיבת שורשים כחלק מתוכנית הביקור.


מטרות:

  • העמקת הידע וההיכרות עם אורחות החיים, המנהגים וסיפורים של היהודים בתפוצות השונות. 
  • מציאת החיבור בין  הסיפור המשפחתי לבין הסיפור של העם והארץ.
  • קבלת כלים לחקר שורשים.


מבנה התכנית:
60 דקות – "למה שורשים?" - סדנת פתיחה המבררת מהי המוטיבציה לחקור את המורשת המשפחתית והתרבותית שלי? באמצעות צפייה בסרט נעלה לדיון את שאלת חשיבות חקר סיפור המשפחה, כיצד סיפור משפחתי מסייע לשימור הזהות האישית והמשפחתית שלי ומהי הסכנה של התנתקות מן השורשים. הסדנה כוללת פעילות סביב מפת העולם המאפשרת למשתתפים הכרת רכיבי זהות כפי שעולים מתוך דיון במאפייני ארצות המוצא השונות שלהם.

 

90 דקות – "מסע אל השורשים" – סיור בתצוגת הקבע; באמצעות מפת עולם ועדויות ממסעו של אנתרופולוג נצא למסע בעקבות סיפורו של העם היהודי בו נלמד על המורשת היהודית, המנהגים, ההיסטוריה והתרבות של יהודי התפוצות, תוך הדגשת החיבור בין הסיפור האישי לבין הסיפור של קהילות יהודיות. המשתתפים יכירו ויתנסו באופן חווייתי בכלים מחקריים כגון סיפורי חפצים, אילנות יוחסין, משמעות שמות משפחה בתי כנסת, אילנות יוחסין ועוד. כול אלה יאפשרו למשתתף קבלת מידע רב על הסיפור המשפחתי-קהילתי אשר יסייעו להם בתהליך עבודת החקר שיעשה בבית הספר.

 

30 דקות – "תאטרון במוזיאון" - הצצה לחיים היהודיים בתפוצות באמצעות שחקן/ית המגלם/ת דמות מן העולם היהודי. בחלק זה של התוכנית תופיע דמות מתימן, ממרוקו, מפולין או מתפוצה אחרת, שתציג בפני המשתתפים את אורח החיים בתפוצה בה היא חיה, את עולמם הרוחני-תרבותי של אנשי קהילתה ואת הבעיות והדילמות שאיתם התמודדו.

 

  • לתלמידים יינתן מידע על קהילות המוצא או משמעות שמות המשפחה שלהם, מתוך מאגרי המידע של בית התפוצות.
  • התלמידים מוזמנים להשתתף בתחרות הבינלאומית "סיפור משפחתי
  • התלמידים יוכלו להעלות את כל המידע שיאספו במהלך השנה על תוכנת אילנות יוחסין בעברית ולהעבירו און-ליין למאגר אילנות היוחסין הקיים במרכז לגניאלוגיה ע"ש דאגלס א. גולדמן בבית התפוצות.
  • מסיבת שורשים - ניתן לקיים ערב חגיגי ומרגש במוזיאון, כאירוע פתיחה או סיכום בעל משמעות מיוחדת לשנת השורשים. האירוע מהווה מפגש בין דורי של התלמידים עם ההורים, הסבים והסבתות וניתן לקיים בו תצוגת עבודות שורשים. [חזרה לראש העמוד]

 [טופס הרשמה]

 

תכנית: ממזרח וממערב
קהל היעד: כיתות ז' - ט'
משך התכנית: שלוש שעות
 

 

רציונל:
כיצד חיו היהודים לאורך שנים במרחב משותף עם מוסלמים ונוצרים? מה היו האתגרים שעמדו בפניהם וכיצד עמדו בהם?

 

התוכנית עוסקת בהבנת אתגר הקיום היהודי בתפוצות, תוך בחינת השתלבותם והתבדלותם של היהודים בחברות הנוצרית והמוסלמית בתקופות שונות. הפעילות תאפשר למשתתפים להכיר ולדעת יותר על החיים היהודיים במרחב המשותף, על דרכי השתלבותם ותרומתם הייחודית בחברה בה חיו. המשתתפים ידונו באתגרים שעמדו בפני היהודים, יחשפו לתקופות בהם היו עליות ומורדות ביחסיהם עם שכניהם למרחב המשותף וכן לאתגר הגדול שלהם לשמר זהותם ולהרגיש שייכים.


מטרות:

  • לבחון את מערכות היחסים בין היהודים לסביבתם הנוצרית והמוסלמית בתפוצות בתקופות שונות.
  • להכיר את ההשפעות ההדדיות של החיים כמיעוט יהודי בקרב אוכלוסיות לא יהודיות.
  • לבדוק את הגורמים החברתיים, כלכליים, פוליטיים ודתיים שהשפיעו על תופעות ביחסי היהודים וסביבתם בעבר וכיצד גורמים אלה משפיעים על יחסי יהודים ולא יהודים כיום ובעבר.
  • ללמוד על הסיבות להתפתחות תופעת הסטריאוטיפ היהודי במהלך השנים והביטויים השונים שניתנו לכך.

 

מבנה התכנית:
45 דקות – סדנה "בית ושייכות" - ברור אישי של מהו בית עבורך ומהם המרכיבים של בית היוצרים את מרכיבי הזהות האישית והקולקטיבית שלנו; חיבורם של המשתתפים לסיפור השתלבותם/התבדלותם של יהדות התפוצות בסביבה הזרה והצורך לעזוב בית כפי שחוו אותו לא אחת במהלך ההיסטוריה. פעילות בה התלמידים יבחנו את תפקידו של הבית כמרחב של שייכות ומשמעות. הבית כמגדיר זהות.


90 דקות – סיור "חיים במרחב משותף" - בסיור נכיר את אורח החיים היהודי וההתארגנות הקהילתית של היהודים תוך התייחסות למבנה החברה הנוצרית והמוסלמית בה חיו בתקופות השונות ובאזורים השונים. בסיור  נבדוק את המשמעות של המושג "מיעוט" ומה ההשלכות שעולות ממושג זה ביחסי יהודים, נוצרים ומוסלמים. נברר את הגורמים להשתלבותם של היהודים בהתאם לזמן ולמקום והתמודדותם עם תופעות של הבדלות תרבותית ושל סובלנות ואי סובלנות חברתית. בסיור נבחן את אורחות החיים והמנהגים של היהודים מול אלו של הנצרות והאסלאם, נכיר את מבנה הקהילה היהודית שהתגבש תחת דתות אלה, ונלמד דרך קהילות יהודיות בבבל, באנטיוכיה, בספרד ובאשכנז, על ההבדלים במעמד היהודים בארצות אלה וממה נבע היחס ליהדות. נפגוש בסיור בדמותה של דונה גרציה הממחישה את אורחות  החיים של משפחתה תחת רדיפות האינקוויזיציה ותרומתה למען היהודים תחת שלטון הנוצרים.


45 דקות – "חיים בדילמה"- בסדנה נחשף לדילמות שעמדו בפני יהודי התפוצות בחיי היומיום כמיעוט במרחב משותף עם החברה הנוצרית והמוסלמית בתקופות שונות. באמצעות סרטים וטקסטים, נדון בדילמות ונעלה שאלות על דרכי ההתמודדות שעמדו בפני היהודים כגון: השתלבות או התבדלות? להישאר יהודי או להתנצר/להתאסלם?  להמשיך לחיות בחברה נוכרית או להגר?

[חזרה לראש העמוד]

[טופס הרשמה]

 

תכנית: גיבורים בע"מ
קהל היעד: כיתות ז' - ט'
משך התכנית: שלוש שעות


רציונל:
מהו גיבור? מהן התכונות הנדרשות לו? באילו עולמות תוכן קיימים גיבורים? אחרי בירור המושגים נצא למסע להכרת גיבורי תרבות יהודיים מתקופות שונות, אשר השפיעו על התרבות, היצירה וההיסטוריה היהודית. נחשף לתרומתם ולדרכם הייחודית ונבחן את השפעתם בתקופתם ואת החותם שהשאירו אחריהם והאם הוא בא לידי ביטוי בחיינו היום? במהלך הפעילות יבררו התלמידים עם עצמם והקבוצה איזה גיבורי תרבות הם היו רוצים להיות.


מטרות:

  • התלמידים יבררו את המושג גיבור בעולמות תוכן שונים.
  • יחשפו לגיבורים שונים ותרומתם לעם היהודי.
  • יגדירו איזה גיבור תרבות הם רוצים להיות ואילו מאפיינים דרושים לכך.

 

מבנה התכנית:
60 דקות  - סדנה "גיבורים בע"מ" –  סדנה המבררת ובוחנת את המושג גיבור, תכונותיו ועולמות התוכן מהם הוא מגיע. הסדנה משלבת דוגמאות  מהעולם היהודי והלא-יהודי. 
75 דקות – סיור "בעקבות דמויות מרכזיות בסיפור היהודי" - במהלך הסיור ניחשף לדמויות שהיו חלק מרכזי במנגנוני ההנהגה היהודית, סיפורן ודרכן. נפגוש את דמות האם במשפחה היהודית, את ראש הגולה, רב הקהילה ועוד. הסיור ילווה בטקסטים של גיבורי תרבות שהשפיעו על ההגות והיצירה היהודית.
45 דקות – "מנהיגות בעין המצלמה" - סדנה המאפשרת שיח זהות חווייתי ובירור עצמי – איזה גיבור תרבות אני רוצה להיות? דרך צפייה בסרט המציג דילמה וטיפוסי מנהיגים על תכונותיהם השונות יתקיים דיון בו יתבקשו המשתתפים לברר את המאפיינים ליצירת דיוקן עצמי שלהם.

[חזרה לראש העמוד]

 

[טופס הרשמה]

 

 

תחרות סיפור משפחתי

לחצו כאן לפרטים על התחרות