סיפורי קהילות

הקהילה היהודית בקרייסטצ'רץ (קנטרברי), ניו זילנד

ראשוני המתיישבים בניו זילנד היו המאורים, עם פולינזי, לפני כאלף שנים. בשנת 1769 הפליג מגלה הארצות הבריטי קפטן ג'יימס קוק מסביב לניו זילנד, מיפה אותה וכתב עליה. בעיקר ציידים של לווייתנים וכלבי-ים הגיעו לניו זילנד והתיישבו בה בהדרגה. הבריטים החליטו לייסד ריבונות בניו זילנד בעיקר הודות לפועלו של יהודי ג'ואל סמואל פולק, ובשנת 1840 נחתמה אמנת וייטאנגי בין נציגי הכתר הבריטי לבין המנהיגים המאוריים.
 

המתיישבים היהודים הראשונים הגיעו למחוז קנטרברי שבאי הדרומי בתחילת שנות ה- 1860 ותחת הנהגתו של לואיס אדוארד נתן התחילו לקיים תפילות סדירות בביתו שבקרייסטצ'רץ'. כשגדל מספרם...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בשיראז, איראן

 

שיראז, בירת מחוז פארס לשעבר, דרום איראן.

 

על קיומה של קהילה יהודית בשיראז מעידים כתביהם של גיאוגרפים פרסיים וערביים מהמאה העשירית. בין היתר נכתב כי בשנת 981 הגיעו מוסלמים, נוצרים ויהודים להלווייתו של מנהיג סופי חשוב. במאה העשירית כתב מוקדאסי שבמחוז היו פחות יהודים מנוצרים. בנימין מטודלה (1162 בקירוב) תיאר את שיראז כעיר גדולה עם אוכלוסייה יהודית של 10,000 נפש בערך. עם הצלחתו (ב- 1288) של סעד אל-דאולה, יהודי ששימש וזיר ורופאו של ארגון חאן, נהנו יהודי שיראז מחופש יחסי, בדומה ליתר הקהילות בפרס. כמותן, גם הם סבלו מגל הרדיפות ששטף את מסופוטמיה ואת יהדות...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בז'לכוב, פולין

פיטר רייש

מחבר המאמר הוא עיתונאי בגימלאות, מדריך בהתנדבות במוזיאון בית התפוצות

 

עברית: אורית עוזיאל

 

 

ראשית הקהילה

העיירה ז'לכוב נמצאת במחוז מאזוביה של פולין, ומרוחקת מרחק שווה מוורשה ומלובלין. הכפר ז'לכוב נוסד כנראה במאה ה-14. בזכות האדמה הפורייה של האזור, התפתח והפך למרכז חשוב בשליטת הכנסייה והאצילים העשירים. העיירה נודעה במוצרי העור המעולים שיצרו בעלי מלאכה מקומיים. ב-1447 קיבלה מעמד של עיר והיתר לקיים ימי שוק פעמיים בשבוע ולארגן שני ירידים בשנה. במאה ה-15 נהייתה ז'לכוב למרכז מסחרי...

קראו עוד »
היהודים באפגניסטן

מאת ד"ר אירנה ולדימירסקי

היסטוריונית וחוקרת במחלקה להיסטוריה של מכללת אחווה לחינוך. מתמחה בהיסטוריה של מרכז אסיה. חיברה מאמר זה עבור אתר האינטרנט של בית התפוצות.

עברית: דנה פז פרינס

 

ראשית הקהילה היהודית באפגניסטן

על פי המסורת, שורשיהן של הקהילות היהודיות באפגניסטן של ימינו (כיום מדינה מוסלמית במרכז אסיה) בגלות אשור (720 לפנה"ס) ובגלות בבל (560 לפנה"ס), אך יש מעט מאד עדויות ארכיאולוגיות לכך. עם זאת ישנם ממצאים המעידים על נוכחות יהודית רצופה באזור מאז המאה ה-8 ועד למאה ה-20.  
 

נוכחות יהודים באפגניסטן לפני...

קראו עוד »
בית הכנסת, כיום המוזיאון ההיסטורי היהודי, 1987. צלם: ירון נוטר. באדיבות המוזיאון ההיסטורי היהודי, אמסטרדם
יהודים אשכנזים באמסטרדם

אדוארד ון וולן

המחבר הוא אוצר המוזיאון ההיסטורי היהודי באמסטרדם

נוסח עברי: דנה פז פרינס 

 

רבה של אמסטרדם, הרב מנשה בן-ישראל (1604-1657), בחר במובאה "וַיִֹּשְכֹּן יִשְֹרָאֵל בֶּטַח" (דברים ל"ג,28) ככותרת לספר התפילה הראשון שראה אור בהוצאתו ב-1627. הפסוק אפיין את תולדות היהודים בהולנד בשלוש המאות שאחר כך. מנשה בן-ישראל עצמו היה ממוצא ספרדי, ונמנה עם הגל הראשון של פליטים יהודיים פורטוגליים ששבו למסורת היהודית ברפובליקה ההולנדית. זמן קצר אחר כך התחילו יהודים אשכנזים רבים עוד יותר למצוא את דרכם ממזרח אירופה לאמסטרדם, העיר ששמעה יצא למרחוק. קראו עוד »

ברכה ממוסגרת בסטוקו על קיר בית הכנסת אנקונה. באדיבות רבקה ובנציון דורפמן.
הקהילה היהודית באנקונה, איטליה

כבר בשנת 967 חיו יהודים באנקונה. בשנת 1300 הייתה במקום קהילה יהודית מאורגנת. המשורר עמנואל הרומי שלח בשם יהודי אנקונה איגרת לקהילת רומא, ובה ביקש הנחה בנטל המסים, בשל משבר כלכלי ורדיפות מהם סבלה קהילת אנקונה (מחברת 24). במחצית הראשונה של המאה ה-14 התפרנסו כנראה היהודים באנקונה מהלוואות כספים.

בשנת 1427 ניסה הפרנציסקני ג'אקומו דלה מרקה, ממשיכו של ברנרדינו מסיינה, לכפות על יהודי אנקונה לענוד טלאי זיהוי, ולהגביל את מגוריהם לרחוב אחד בלבד, ניסיון שלא צלח.

בשנת 1492 החלו להגיע לאנקונה פליטים יהודים מסיציליה. בהמשך, מ-1510, הצטרפו אליהם פליטים מממלכת נאפולי....

קראו עוד »
הרב קלינברג וחברי קהילה. אנטוורפן, 1981. בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי. באדיבות הלן קורופאטווה.
הקהילה היהודית באנטוורפן, בלגיה

מאת חיים גיוזלי

עברית: דנה פז פרינס

 

אנטוורפן (אנוור בצרפתית), העיר השנייה בגודלה בבלגיה, ובירת פלנדריה, האזור דובר ההולנדית. עיר נמל גדולה ומרכז תעשייתי חשוב. אנטוורפן היא ביתה של הקהילה היהודית השנייה בגודלה בבלגיה, מן הקהילות היהודיות המסורתיות ביותר במערב אירופה.

ימי הביניים

העדות הראשונה לנוכחותם של יהודים באנטוורפן מופיעה בצוואתו של הנרי השלישי דוכס בראבאנט ומרקיז אנטוורפן, אשר בשנת 1261 הביע את רצונו שהיהודים בבראבאנט יגורשו וקהילתם תיחרב, משום שכולם "מלווים בריבית קצוצה". אלמנתו, הדוכסית אדלהייד, נקטה גישה מעשית יותר ונועצה בגדול...

קראו עוד »
תלמידי אליאנס בטיול אופניים, בגדד 1939. בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי. באדיבות יעקב זילכה.<br/>
הקהילה היהודית בבגדד, עירק

בגדד - בירת עירק והעיר הגדולה במדינה
 
ראשית הישוב היהודי בבגדד במאה השלישית. במאות התשיעית עד ה- 11 הייתה בגדד מקום מושבו של "ראש הגולה". היהודים גרו בשתי שכונות: "דאר אל-יהוד" (שכונת היהודים) ו"קנטרת אל-יהוד" (גשר היהודים). במאה ה- 12 השתפר מצבם. ב- 1170 מצא ר' בנימין מטודלה בבגדד 40,000 יהודים, 28 בתי כנסת ועשר ישיבות.

קראו עוד »
הרחוב היהודי הישן בבודה, 1981. בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי. באדיבות ישעיהו ויינברג.
הקהילה היהודית בבודפשט

עברית: דנה פז פרינס

 

בודפשט בירת הונגריה הוכרזה כעיר בשנת 1872, עם מיזוג שלוש הערים בודה (Buda), אובודה (Obuda) ופשט (Pest).

 

בודה (Buda)

בגרמנית, בתקופות קדומות: אופן (Ofen). במקורות העבריים: אובן, בודן, בודרו.

המתיישבים היהודים הראשונים באו למקום מגרמניה ומארצות הסלאבים במחצית השנייה של המאה ה-12 לערך. ב-1279 רוכזו בגטו, חויבו לענוד טלאי אדום ומשרות ציבוריות נסגרו בפניהם. במאה ה-14 גורשו פעמיים, פעם בעקבות "המגפה השחורה" (1348) ופעם בלחץ הכנסייה. אף משהותרה שיבתם לעיר, הוטלו עליהם הגבלות שונות. במאה...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בקייפטאון, דרום אפריקה

קייפטאון Cape Town
עיר מושב הפרלמנט ברפובליקה של דרום אפריקה ובירת פרוביציית הכף (CAPE).

 

קייפטאון נוסדה ב-1852 על-ידי "חברת הודו המזרחית" ההולנדית על דרך הים להודו ולמזרח הרחוק. אף על פי שתקנות החברה הגבילו את זכות הישיבה לפרוטסטאנטים בלבד, היו היהודים מראשוני המתיישבים בעיר. אחרי הכיבוש הבריטי (1806) התחיל זרם של מהגרים יהודיים ממרכז-אירופה ומאנגליה, ולימים גם ממזרח-אירופה.

קראו עוד »
צילום יואל גרנוף, ארה"ב
הקהילה היהודית בשיקגו

ראשית הקהילה
שיקגו במדינת אילינוי, ארצות הברית, קיבלה מעמד של עיר בשנת 1837. באותה תקופה מנתה אוכלוסייתה כ- 5,000 תושבים.

 

בשנים 1840 - 1844 התיישבו בשיקגו כעשרים יהודים, רובם מהגרים גרמנים מבוואריה ומעמק הריין. ב- 3 באוקטובר 1846 ייסדו 15 יהודים את הקהילה היהודית הראשונה בעיר, קהילת "אנשי מערב" (KAM). הם נהגו לפי מנהג אשכנז, והתפללו בחדר מעל לחנות בגדים. עד אמצע המאה ה- 19 נוסדו עשרה מוסדות קהילתיים נוספים, שפעלו עד למלחמת העולם השנייה. ב- 1861 נוסדה הקהילה הרפורמית "סיני". באותה תקופה החלו להגיע לשיקגו יהודים ממזרח...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בדוברובניק, קרואטיה

דוברובניק Dubrovnik
(באיטלקית ראגוזה)
עיר נמל בקרואטיה. בעבר ביוגוסלביה.

 

אחרי גירוש ספרד (1492) עברו בדוברובניק גולים רבים בדרכם לארצות שבשליטת הטורקים, והיו שהשתקעו במקום; עליהם נוספו מגורשי דרום-איטליה בשנים 1515-1514. הצלחתם במסחר גררה צווי- גירוש חוזרים ונשנים, ואלה בוטלו בהתערבות השולטן הטורקי. היהודים סחרו בעיקר בבדים, משי, עורות ותבלינים.

 

ב-1546 הוקם גיטו והורחב כעבור ארבעים שנה, כאשר הקהילה מנתה 50 איש, מהם בעלי משפחות. היו ביניהם רופאים בשירות המדינה, שטיפלו גם בלא יהודים. משפחת הרב אהרן בן דוד הכהן היתה החשובה ביותר...

קראו עוד »
תאומי הבר-מצווה עם הרב הראשי של קהיר בחזית בית הכנסת שער הרחמים. בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי. באדיבות רוזה בלצ'ובסקי ז"ל.
קהילה יהודית בקהיר, מצרים

קהיר Cairo

בערבית אל-קאהרה, מצר; במקורות היהודיים מצרים.
בירת מצרים.

 

קהילה יהודית החלה להתקבץ בתקופת הכיבוש הערבי בפסטאט (היום האזור העתיק של קהיר) שהוקמה ב- 641. במאה ה- 12 היו בה 3,300 יהודים. בשנת 1165 התיישב הרמב"ם בעיר והביא לפריחה בחיי הרוח. בבית הכנסת "עזרא" בפסטאט התגלתה ב- 1864 "הגניזה", כתבים המאירים את חיי היהודים במאות ה- 9 עד ה- 11.

קראו עוד »
קהילת בני ישראל ממומבאי והסביבה

ד"ר שלוה וייל

"בני ישראל" היא, כנראה, הקהילה היחידה בעולם כיום, שלא חוותה אנטישמיות. במשך אלפיים שנה חיו בני הקהילה בהרמוניה עם שכניהם ההודים, נהנו מחופש דת והורשו להתפתח כקהילה. על אף התערותם המלאה בחברה ההודית, שמרובני ישראל על זהות נבדלת. במהלך מאות שנים נותרו בני ישראל מבודדים מן הזרם המרכזי ביהדות. תהליך התקרבותם מחדש אל יהדות העולם הגיע להשלמה כאשר, ב-1964, הרבנות הראשית בישראל הכירה בהם כ"יהודים לכל דבר".


 

 

מוצא

חלק מ"בני ישראל" רואים עצמם כצאצאים של עשרת השבטים "האבודים". על פי ההיסטוריה התנ"כית, עשרה שבטים אלה, שמהם הורכבה מלכות ישראל, הוגלו...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בחרבין, סין

ד"ר אירנה ולדימירסקי

 ראשית הקהילה

העיר חרבין היא בירת מחוז היילונג קיאנג במנצ'וריה הצפונית, צפון מזרח סין. במאה ה-19, עדיין היה חרבין שם כללי לקבוצת כפרים קטנים על גדות הנהר סונגהואה. התפתחותה כעיר החלה עם תחילת הפלישה הרוסית למנצ'וריה לקראת סוף המאה ה-19. הברית הרוסית-מנצ'ורית (1897) הבטיחה לרוסיה זיכיון לבניית מסילת הברזל מזרח-סין, וחרבין נהייתה למרכז מינהלי בטווח של 50 ק"מ לאורך המסילה. המהנדס הראשי של מיזם המסילה היה אלכסנדר יוגוביץ', בן למשפחה יהודית שהתנצרה, מהנדס אזרחי ומומחה בבניית מסילות ברזל במדבריות ובשטחים הררים. תוואי המסילה חצה את מנצ'וריה, עבר בחרבין,...

קראו עוד »
חנוכת בית הכנסת בוויל נובל, פז, 1960 בקירוב. בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי.
הקהילה היהודית בפס, מרוקו

פס, פז Fez
עיר בצפון מערב מרוקו, בשוליים הצפוניים של הרי האטלס התיכון.

 

פס הייתה מטרופולין יהודי כמעט ללא הפסקה מימי ייסוד העיר בראשית המאה התשיעית ועד אמצע המאה ה- 17, פרט לתקופת שלטון שושלת אל-מוחדון (1248-1145) שבה כמעט נכחדה הקהילה. היהודים הגיעו לפס מאנדלוסיה עם המשפחות המוסלמיות הראשונות; מיד עם הגיעם נעשו לקהילה מכובדת ובעלת השפעה בעיר. בפס ישבה שמנה וסלתה של יהדות מרוקו, הן מבני התושבים והן ממגורשי ספרד, בעיר התרכזו מנהיגי העם, החכמים והסופרים עד המאה ה- 19. היהודים התגוררו ברובע משלהם (אל-פנדק אל-יהודי), ובהשפעתם נעשתה פס למרכז מסחרי...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בהונג קונג

אריקה ליונס

עברית: דנה פז פרינס

 

הונג קונג היא נמל ומרכז כלכלי בעל חשיבות עולמית. משנת 1842 ועד 30 ביוני 1997 היתה מושבת כתר בריטית. כיום, יחד עם מקאו, היא מוגדרת אזור מנהלי מיוחד (SAR) של הרפובליקה העממית של סין.


ראשוני התושבים היהודים, בני משפחת ששון, הגיעו להונג קונג כשהועברה מסין תחת שלטון בריטניה בשנת 1842. הם העבירו את משרדיהם ממחוז סמוך אל הונג קונג וסייעו לפתח את הנמל החדש.


הקהילה היהודית של הונג קונג נוסדה באופן רשמי בשנות ה- 1850 ופעלה בראשיתה בעיקר בבתים שנחכרו על ידי בני משפחת ששון. בית הכנסת הראשון, קראו עוד »

הקהילה היהודית באינדונזיה

מאת ד"ר אילה קלמפרר-מרקמן*

 

אינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, מכירה בשש דתות באופן רשמי: איסלאם, נצרות פרוטסטנטית, נצרות קתולית, הינדואיזם, בודהיזם וקונפוציאניזם. יהדות אינה אחת הדתות המוכרות במדינת-איים זו, על אף שיהודים נכחו בה באופן קבוע במשך ארבע-מאות השנים האחרונות לפחות. עם זאת, למרות הנוכחות הממושכת של היהודים בארכיפלג, אחרי מלחמת העולם השניה היגרו ממנו מרבית היהודים, וכיום מוערך מספרם באינדונזיה בכ-20 בלבד.


ראשוני היהודים הגיעו לאינדונזיה במאה ה-17, כחלק מן הפקידים והסוחרים שהפעילו את חברת המסחר הגדולה "חברת-הודו המזרחית ההולנדית" (VOC). החברה,...

קראו עוד »
הקהילה היהודית באיזמיר

מאת חיים גיוזלי

עברית: דנה פז פרינס

 

איזמיר (לפנים סמרנה), עיר הנמל החשובה במערב אנטוליה, לחוף הים האגאי, בירת מחוז איידען, תורכיה. העיר השלישית בגודלה ברפובליקה התורכית.

 

ראשית הקהילה

נוכחותם של יהודים באיזמיר בימי קדם מוזכרת בברית החדשה, (ההתגלות 2:8, 1:11). נראה כי ליהודים הייתה השפעה מסוימת על אוכלוסיית עובדי האלילים המקומית, וחלקם התגיירו. אך הופעת הנצרות החלישה את כוחם של הקהילה היהודית, אף שרק מיעוטם של היהודים קיבלו את הנצרות. במקורות נוצריים מוזכרת קהילה יהודית בסמרנה, בסיפור מן המאה השנייה על מות הקדושים של פוליקארפ. כתובות...

קראו עוד »
היהודים בקירגיזסטאן

ד"ר אירנה ולדימירסקי

קירגיזסטאן, רפובליקה במרכז אסיה, קיבלה עצמאות ב-1991, בעקבות התמוטטות ברית המועצות.

 

קירגיזסטאן היא אחת הרפובליקות הקטנות ביותר בברית המועצות לשעבר, אשר שני שלישים משטחה הרים ורק שליש מתאים לחקלאות, אך חיים בה תושבים מ-80 לאומים שונים ויותר. קירגיזסטאן, הידועה בשמה הרוסי קירגיזיה, נקראה על שם השבטים הקירגיזיים ממוצא מונגולי, שאבותיהם הגיעו מסין של ימינו במאה ה-13. בין המאות 6-13 היו שטחי קירגיזסטאן תחת שלטון הח'אנים התורכים. במאות 13-16 שלטו בהם הטאטארו-מונגולים. במאות 17-18 הייתה קירגיזסטאן בשלטון הח'אנים הקוקאנדים, ומאמצע המאה ה-19 השתייכה לאימפריה הרוסית. כיום...

קראו עוד »
הרב יוסף תייר, מלטה
היהודים במלטה

מאת אלין פנינה תייר

עברית: דנה פז פרינס

 

יהודים במלטה בתקופות קדומות

לפני אלפיים שנה, לאחר שספינתו עלתה על שרטון, הגיע השליח הנוצרי פול (אז עדיין יהודי בשם שאול) לצוק זעיר אל מול חוף מלטה. הוא תיאר בזלזול את תושבי המקום כ"לא יותר מעובדי אלילים", ובהשפעתו התנצרו רובם.

 

אך ישנם ממצאים המעידים על נוכחות יהודית במלטה, יש המניחים עוד מתקופת השבטים יורדי הים זבולון ואשר, כאלף וחמש מאות שנים לפני ביקורו של הקדוש פול, ביניהם מנורה חקוקה בקטקומבות של ראבאט, וכן ציור פניקי שהתגלה במקדש גאנטיג'ה בחאגרה. במלטה הייתה נוכחות יהודית...

קראו עוד »
משפחת אלטמן
הקהילה היהודית בניו הייבן, קונטיקט

מאת חיים גיוזלי

עברית: דנה פז פרינס

 

תולדות המקום והקהילה

ראשוני המתיישבים בניו הייבן היו מהגרים מאירופה, בשנת 1638. היהודים הראשונים היו האחים יעקב ושלמה פינטו, שהגיעו בשנת 1748.

 

ב-1772 כתב נשיא אוניברסיטת ייל עזרא סטיילס ביומנו אודות משפחה יהודית מוונציה (שמה לא ידוע) שהגיעה לניו הייבן. הוא סיפר כי הם שמרו שבת, והתפללו "לבדם בחדר ובו גפרורים? ומנורה תלויה". הוא הדגיש כי הייתה זו תפילה יהודית פרטית לגמרי, הם היו מעטים מכדי להקים בית כנסת או בית תפילה כלשהו, וכי אין לראות בהתכנסות זו הוכחה לקיומו של בית...

קראו עוד »
צאצאי האנוסים במקסיקו

חיים גיוזלי

עברית: דנה פז פרינס

 

מקובל להניח כי בתקופה הקולוניאלית, קבוצות קטנות מצאצאי היהודים האנוסים, אשר נמלטו מרדיפות האינקוויזיציה הספרדית, מצאו מקלט באזורים מרוחקים במקסיקו. הם חיו שם בקרב ילידים, והמשיכו במשך דורות רבים לשמר - ולו בסוד - את זכר שורשיהם היהודיים. החיים בקרב האוכלוסייה המקומית, והנישואין עמה הביאו לטמיעתם המוחלטת, ורק בכמה מקרים נדירים המשיכו הזקנים לקיים מצוות ומנהגים יהודים, גם אם משמעותם נשכחה מהם לחלוטין.

 

מקורותיה של קהילת צאצאי האנוסים המודרנית במקסיקו היו נושא למחלוקות ולמחקרים רבים. למסתורין עוד הוסיף העדרם של מסמכים כתובים מרוב...

קראו עוד »
יהודים אנוסים במקסיקו בתקופת השלטון הספרדי

חיים גיוזלי

עברית: דנה פז פרינס

 

נקודת מפנה חשובה בתולדות מקסיקו הסתמנה בחודש מרץ 1519, עת הגיעה המשלחת הספרדית בהנהגת הרנן קורטז אל חופי יבשת אמריקה. באותה תקופה בה הגיעו האירופאים, התחולל משבר בממלכה האצטקית. הפולשים הספרדים, ששמעו דיווחים על עושר עצום באזור, נהנו הן מיתרון הנשק, והן מסיוע שהציעו להם ילידים שחשו שהגיע הזמן לבוא חשבון עם האצטקים, וכך הצליחו הספרדים בתוך כמה שנים לנהל את אחת ממערכות הכיבוש המדהימות בהיסטוריה. ב-13 באוגוסט 1521 כבש קורטז את טנוצ'טיטלאן, הבירה האצטקית, שנקראה אחר כך מקסיקו סיטי, וכך הגיעה אל קצה הברוטלי החוליה האחרונה בשרשרת ארוכה של תרבויות מקומיות...

קראו עוד »
מעות לשחיטה. רומא, המאה ה- 19.
הקהילה היהודית ברומא, איטליה

בירת איטליה.

הקהילה היהודית ברומא היא ככל הנראה העתיקה ביותר באירופה. יהודים ישבו ברומא עוד בימי החשמונאים, במאה השנייה לפני הספירה. בנאומו של קיקרו ברומא בשנת 59 לפני הספירה, ציין הסופר והמדינאי הרומי את חשיבותה המספרית של הקהילה היהודית ואת השפעתה באסיפות עם. הקהילה גדלה אחרי חורבן בית-שני (70 לספירה) ואחרי מרד בר-כוכבא (132 - 135 לספירה), כשהובאו לרומא שבויים וגולים רבים מיהודה הכבושה. משפחות יהודיות ברומא מתייחסות אל גולים אלה, כמו דה-רוסי ("מן האדומים"), דה-וקי ("מן הזקנים")...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בסינגפור

רפובליקה; נמל מרכזי בדרום מזרח אסיה, בעבר - מושבת כתר בריטית.

 

היהודים הראשונים שהתיישבו בסינגפור היו ממוצא בגדאדי, בעיקר מהודו, שהיגרו לסינגפור ב- 1840, כשמשפחת ששון פיתחה שם את עסקיה. בתחילה התקיימו התפילות בבית ברחוב ששמו עדיין "רחוב בית הכנסת". בית הכנסת "מגן אבות" נחנך ב- 1878, והיו בו ספרי תורה בנרתיקי כסף רקוע שהובאו מבגדאד. בית כנסת נוסף "חסד אל", נבנה ב- 1904 על ידי מנשה מאיר, שנודע בעושרו במזרח הרחוק. מנשה מאיר גם ייסד תלמוד תורה. המנהג המקומי התיר לבוא בשבת לבית הכנסת בריקשה.

 

 

קראו עוד »

אידה נודל
ההתיישבות היהודית בסיביר

ד"ר אירנה ולדימירסקי

היסטוריונית וחוקרת במחלקה להיסטוריה של מכללת אחווה לחינוך. מתמחה בהיסטוריה של מרכז אסיה. חיברה מאמר זה במיוחד עבור אתר האינטרנט של בית התפוצות.

 

 

תחילת ההתיישבות בסיביר


סיביר הוא חבל ארץ גדול המתפרש מהרי אוראל במזרח ועד לרמות הגובלות באוקיינוס השקט, ומהים הארקטי בצפון לקזחסטן, סין ומונגוליה בדרום. אזור המזרח הרחוק הרוסי נחשב גם הוא לחלק מסיביר. פירוש השם "סיביר" הוא "ארץ התרדמה" בטאטארית, ו" סוף" או "קצה" בלשון האוסטיאק, אחת הלשונות...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בטורנו-סוורין, רומניה

מאת חיים גיוזלי

עברית: דנה פז פרינס

 

העיירה טורנו-סוורין, שנקראת כיום דרובטה טורנו-סוורין, פרחה בעשורים האחרונים של המאה, ובתחילת המאה ה-20. ב-1899 חיו בטורנו-סוורין 899 יהודים, שהיוו כמעט 5 אחוזים מאוכלוסיית העיירה. האוכלוסייה הכללית הייתה מורכבת ממגוון של לאומים, תכונה אופיינית לערי הנמל של הדנובה באותה תקופה. היהודים היו הקבוצה האתנית הרביעית בגודלה, אחרי הרומנים, הגרמנים והסרבים. בעיירה היו גם קהילות של יוונים, ארמנים, בולגרים וטורקים.

 

בשל מיקומה, על הנהר דנובה קרוב לגבולות רומניה עם אוסטרו-הונגריה ועם סרביה, ידעה טורנו-סוורין במאה ה-19 צמיחה כלכלית,...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בטביליסי, גאורגיה

 

ראשיתה של יהדות גאורגיה
מניחים כי ראשוני היהודים הגיעו למערב גאורגיה במאה ה-6. האזור היה באותה תקופה תחת שלטון האימפריה הביזנטית, שיחסה ליהודים היה קשה ומפלה. חלק מהיהודים עבר לאזורים המזרחיים, שנשלטו על ידי הפרסים, שיחסם ליהודים היה סובלני יותר.

 

מימי הביניים ועד למחצית הראשונה של המאה ה-19, התבססה הכלכלה בגאורגיה על השיטה הפיאודלית, במסגרתה השתייכו היהודים למעמד הצמיתים, ובתור שכאלה, לא אולצו להתנצר. במאות ה-18 וה-19, הייתה גאורגיה זירה למלחמות רבות, והיהודים נושלו מרכושם. אף שבתחילה קיבלו היהודים את חסותם והגנתם של האצילים הפיאודלים...

קראו עוד »
הקהילה היהודית במארסיי, צרפת

מאת חיים גיוזלי

עברית: דנה פז פרינס

 

ימי הביניים
ממצאים ארכיאולוגים מעידים, שהייתה נוכחות יהודית באזור כבר במאה הראשונה לספירה. אולם התיעוד המוקדם ביותר הוא משלהי המאה השישית. במכתב משנת 591 ששלח האפיפיור גרגוריוס הגדול לתאודור, הבישוף של מארסיי, מוזכר ניסיון לניצורם בכפייה של פליטים יהודים שנמלטו מגזרות שמד דומות מצד הבישוף של קלרמונט, (כיום קלרמונט פראנד במרכז צרפת), עשרים שנים קודם לכן. בימי הביניים נמשכה התיישבותם של יהודים במארסיי. מסמכים רבים מזכירים רכוש בבעלות של יהודים, או רכוש שיהודים קשורים בו באיזה אופן, כמו למשל "בקעה יהודית" (נזכרת...

קראו עוד »
הקהילה היהודית במאווי, הוואי

פרופ' ברנרד כץ

עברית: דנה פז פרינס

 

בשיחות סלון על חופשה או ביקור באיי הוואי יעלה תמיד הסטריאוטיפ הבא: משבים טרופיים, עצי דקל, נערות בחצאיות קש רוקדות "הולה", חופים צחורים, וצעירים וצעירות גולשים על גלי ענק. התיירות, מענפי הכלכלה העיקריים בהוואי, אכן משגשגת בשל דימויים אלה. אבל ספק אם רוב האנשים, בעיקר יהודים מארצות הברית שמגיעים להוואי (המרוחקת כ-3,800 קילומטרים מחופה המערבי של ארה"ב) לחופשות או לכנסים, יודעים שבשלושת האיים המאוכלסים ביותר בהוואי - אואהו, מאווי והוואי (המכונה גם "האי הגדול") - יש קהילות יהודיות בנות קיימא. במאווי...

קראו עוד »
בית הכנסת הגדול באוראן, 1957. בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי. באדיבות ד"ר נח עמינח.
הקהילה היהודית באוראן, אלג'יריה

מאת חיים גיוזלי

עברית: דנה פז פרינס

 

אוראן, עיר נמל בים התיכון, העיר השנייה בגודלה באלג'יריה, ומרכז מסחרי ותעשייתי חשוב. נקראת גם ווהראן בערבית. אוראן נמצאת במערב אלג'יריה על יד הגבול עם מרוקו, בקרבת החוף הספרדי. העיר נוסדה במאה העשירית על ידי סוחרים אנדלוסיים, סופחה לממלכת טלמסן, ומשנת 1437 ואילך שימשה כנמל המרכזי שלה.

 

גישתם של שליטי טלמסן בני זיאן כלפי היהודים הייתה אוהדת מעט יותר מזו של האלמואחידון שקדמו להם. הם הזמינו יהודים להתיישב בממלכתם, כנראה כבר בתחילת המאה ה-14, אע"פ שהאזכור הראשון של קהילה יהודית באוראן הוא משנת 1391, שאז הגיעו לעיר פליטים...

קראו עוד »
הקהילה היהודית ברסיפה, ברזיל

ראשית הקהילה היהודית ברסיפה
יהודים החלו להתיישב ברסיפה, אז בירת מדינת פרנמבוקו, החל משנת 1500, בתקופה בה הגיעו הפורטוגלים לברזיל של ימינו. במאות 16-17 נהייתה פרנמבוקו אשר בצפון ברזיל למרכז משגשג של תעשיית הסוכר. בין תושבי רסיפה היו גם "נוצרים חדשים", כלומר יהודים מומרים.

 

בסוף המאה ה-16, אחרי איחוד פורטוגל עם ספרד, הגיעה לברזיל האינקוויזיציה, דבר שהשפיע על חיי היהודים האנוסים בעיר, אותם מומרים שהמשיכו לקיים אורח חיים יהודי בסתר. המומחה למטעי-סוכר, דייגו פרננדז מן האנוסים, הואשם על ידי האינקוויזיציה בהפצת היהדות בחשאי, ומפקח מטעמה...

קראו עוד »
הקהילה היהודית ברסיסטנסיה, ארגנטינה

חוליו מזא"ה

 

העיר רסיסטנסיה נמצאת במחוז צ'אקו בצפון ארגנטינה, על יד הגבול עם פרגוואי וברזיל.


רסיסטנסיה נוסדה ב-1878 על ידי מהגרים מאיטליה. בהמשך התיישבו במחוז גם ספרדים, בולגרים, צ'כים, יוגוסלבים ואירופאים נוספים. התפתחות תעשיית העץ בשלהי המאה ה-19 והתרחבות מטעי הכותנה בתחילת המאה ה-20 משכו עובדים נוספים, וגם אנשי עסקים ואיכרים מאזורים אחרים בארגנטינה ומפרגוואי.


יהודים התיישבו במקום כבר בסוף המאה ה-19, בזכות הפעילות הכלכלית הערה. בשנות ה-30 וה-40 של המאה העשרים הייתה רסיסטנסיה עבור פליטים יהודיים מאירופה שער הכניסה לארגנטינה, ובשנות ה-70 - נמלטו דרכה...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בסמרה, רוסיה

ד"ר אירנה ולדימירסקי

עברית: דנה פז פרינס

 

 

ראשית תולדותיה של סמרה
העיר סמרה נמצאת באזור הוולגה התחתון של רוסיה האירופית. בשנים 1935-1991 נודעה בשם קויבישב. במאה השביעית היה המחוז בו שוכנת העיר חלק מאזור ההשפעה של ממלכת הכוזרים. היה זה צומת דרכים מרכזי לנתיבי מסחר, שקישר את ממלכת הכוזרים עם סין. השלטון הכוזרי הסתיים בשלהי המאה העשירית, כאשר צבאות הנסיך סבייטוסלב מקייב הביסו את צבאות יוסף, מלך הכוזרים. העיר סמרה נוסדה בשנת 1568 במטרה להגן על גבולות רוסיה הדרומיים מפני הטטארים של נוגאי ושל קרים. סמרה מוזכרת במסמכים רשמיים החל משנת 1586, בימי שלטון...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בוורנה, בולגריה

מאת חיים גיוזלי

עברית: דנה פז פרינס

 

ורנה היא עיר הנמל הגדולה ביותר שעל חוף הים השחור של בולגריה. היא בנויה על יסודות המושבה היוונית אודסוס (Odessos), מן המאה ה-6 לפני ספירה. פרסים, תורכים, רומים וביזנטיים שלטו בה. במאה ה-6 לסה"נ נוסדה העיר ורנה על ידי שבטים סלאבים, והיא נקראת כך עד היום. במאה ה-8 הייתה תחת שלטון הממלכה הבולגרית, וב-1399 נכבשה על ידי העותומנים. ורנה היא אחת מארבע ערי המבצר של העותומנים באזור, והאחרות הן שומן, סיליסטרה ורוסצ'וק (רוסה). ב-1866 הונחה מסילת הברזל הראשונה בבולגריה, בין רוסצ'וק לוורנה, וכלכלת העיר התפתחה. ב-1880 מנתה אוכלוסיית ורנה כ-25,000 תושבים....

קראו עוד »
בבית הכנסת הכורלי, וילנה
הקהילה היהודית בווילנה

וילנה (בליטאית וילניוס Vilnius, בפולנית וילנו Wilno , ברוסית וילנה Vilna , ביידיש וילנע), בירת ליטא. משנת 1323 בירת דוכסות ליטא. בין שתי מלחמות העולם עיר מחוז בפולין. בשנים 1940-1991 בירת ליטא הסובייטית. בקרב יהדות מזרח אירופה, בעיקר בתקופת העת החדשה, נקראה ירושלים דליטא.

 

ראשית הקהילה
המסמך הראשון המעיד על קיומה של קהילה יהודית מאורגנת בווילנה הוא משנת 1568, ובו מחויבת הקהילה במס זכות הצבעה. בפברואר 1633 קיבלו יהודי וילנה כתב פריבילגיות, שהתיר להם לעסוק בכל ענפי המסחר, בזיקוק שיכר, ובכל המלאכות שלא היו מאוגדות בגילדות. לעומת זאת הגביל הכתב...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בזמושץ'

מאת חיים גיוזלי

ראשית תולדות העיירה
העיירה זמושץ' (Zamosc) שוכנת במחוז לובלין במזרח פולין, וידועה גם בשמות זמוסטיה או זמוץ'. זמושץ' נוסדה בסוף המאה ה-16 על ידי המדינאי הפולני יאן זמויסקי (1542-1605), גנרל וקנצלר הכתר בתקופת מלכותו של סטפאן באטורי (1576-1587). ליאן זמויסקי, שרכש את השכלתו באיטליה, היה תפקיד מכריע בהכנסתם לפולין של רעיונות הומניסטיים, ואותם יישם במדיניותו הלאומית והמקומית. זמושץ', שכונתה לעתים "פדואה של המזרח", תוכננה על ידי האדריכל האיטלקי ברנרדו מורנדו (1540-1600) מפדואה, לפי עקרונות "העיר האידיאלית" של הרנסנס. היא נחשבת לדוגמה הטובה של עיר...

קראו עוד »
שבט הלמבה
מיתוס עשרת שבטי ישראל האבודים

חיים גיוזלי

עברית: דנה פז פרינס

 

ימי קדם
אחרי מותו של המלך שלמה (928 לפנה"ס בקירוב) נחלקה ממלכתו לממלכת ישראל ולממלכת יהודה. תחומה של ממלכת ישראל השתרע ברוב מרכז וצפון ארץ ישראל וישבו בו צאצאי עשרה מתוך שנים-עשר השבטים המקוריים שכבשו את ארץ כנען – הארץ המובטחת – בהנהגת יהושע בן נון: אשר, דן, אפרים, גד, יששכר, מנשה, ראובן, שמעון, נפתלי וזבולון. ממלכת יהודה שכנה בירושלים ובגבעות יהודה וישבו בה שארית השבטים יהודה ובנימין. ממלכת ישראל נכבשה על ידי האימפריה האשורית בשנת 721 לפנה"ס, וכחלק מהמדיניות, גורשו התושבים לאזורים אחרים באימפריה....

קראו עוד »
הקהילה היהודית בטהרן

בירת אירן.

העיר טהרן עלתה לגדולה בסוף המאה ה- 18, כששושלת קאג'אר עשתה אותה לבירת הממלכה. הנוסע דוד דבית הלל מצא בטהרן כמאה משפחות יהודיות בשנת 1828, ושד"רים ומבקרים אחרים (דוגמת י' וולף, בנימין השני, א' נוימרק) מעידים על גידול ביישוב היהודי בהמשך המאה התשע-עשרה.
 

יהודים עסקו במלאכה ובמסחר זעיר, וברוכלות (שטיחים, בדים, עתיקות וחפצי נוי); רק מעטים זכו לעמדות מרכזיות במשק, בגלל הגבלות המגע עם היהודים ה"טמאים" לפי ההלכה השיעית. רופאים מבני הקהילה זכו לפרסום עוד לפני שי' א' פולאק, יהודי מאוסטריה, נתמנה בשנות החמישים למאה ה- 19 פרופסור בבית-הספר לרפואה בטהרן ויועץ...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בפולנייץ, פולין

(במקורות יהודיים פלונש, פלאנש)

עיירה במחוז קילצה (Kielce), מרכז פולין.


פולנייץ שוכנת על גדת הנהר ויסטולה (Wistula), סמוך לעיר סטשוב (Staszow) אחרי חלוקות פולין בסוף המאה ה- 18 היה האזור בשליטת רוסיה הצארית. בהתקוממות הפולנים ב- 1794, פירסם מנהיג ההתקוממות הגנרל טדיאוש קושצ'ושקו (Tadeusz Kosciuszko) את ה"מניפסט פולנייצקי" (Manifest Polaniecki) שבישר לעם הפולני על הניצחון.

 

יהודים ישבו בפולנייץ בשנת 1579. בשנת 1765 הוענקו ליהודי המקום זכויות לישיבת קבע ופתיחת בתי מלאכה.

 

חיי הקהילה החלו להתפתח עם הקמת בית הכנסת בעיירה. בית הכנסת של פולנייץ נודע...

קראו עוד »
הקהילה היהודית בוונקובר, קנדה

חיים גיוזלי

ונקובר, עיר בקולומביה הבריטית, העיר השלישית בגודל אוכלוסייתה בקנדה, ומקום משכנה של הקהילה היהודית השלישית בגודלה. כשבעה אחוזים מיהודי קנדה חיים בוונקובר ובסביבתה.


משנות החמישים של המאה ה- 19 החלו מהגרים רבים להגיע אל האזור הדרומי-מערבי של קולומביה הבריטית דהיום. רבים נמשכו לאזור בשל הבהלה לזהב, אחרים בשל הזדמנויות עסקיות מגוונות, וביניהם גם יהודים ממחוזות קנדה האמריקניים במערב, במזרח ובמרכז, ומאירופה. ייסודה של הקהילה היהודית בוונקובר היה פרי מאמציהם של מספר אישים, אשר זיקתם ומסירותם ליהדות ולמתיישבים בני דתם אפשרה את גיבושם של החיים היהודים בחוף...

קראו עוד »