חדשות

כל החדשות

"אתם חלק מהסיפור" - קבוצות דיון באמריקה

06.01.2010

בית התפוצות באמריקה, יוזמה חדשה של בית התפוצות, מוזיאון העם היהודי בתל אביב, אירח לאחרונה כמה סיעורי מוחין שבהם השתתפו מנהיגים צעירים, אנשי רוח ומנהיגי קהילה בגיל 40 ומטה, אשר מסורים לחזון העמיות היהודית, אותו תו ייחודי בזהות האישית והקולקטיבית שמבוסס על מורשת משותפת, היסטוריה, אמונה, גורל, ייעוד ומעשים, אשר הגדיר את הציביליזציה היהודית במשך דורות רבים. הם נאספו לסקור ולדון בטיוטות המתאר של תצוגת הקבע החדשה (הן בתוכן הן בעיצוב) של בית התפוצות. התכניות הוצגו על ידי אבינעם ערמוני, מנכ"ל בית התפוצות, ושולמית בהט, מנכ"ל בית התפוצות באמריקה.


בית התפוצות עובר כעת שינוי מהותי, שגרעינו הוא ההכרה שתלות הדדית וערבות הדדית הם ליבת היחסים בין יהדות העולם לבין ישראל ובין קהילות יהודיות בעולם כולו. הרעיון המרכזי בתערוכה,  שנמצאת בעיצומו של שלב התכנון, הוא "אתם חלק מהסיפור" ו"בלעדיך הסיפור אינו שלם" –  מסר אותנטי ובהיר שעיקרו - הסיפור ההולך ומתפתח של העם היהודי בבית התפוצות הוא גלובלי.

 

באמצעות חידושו של מוסד חיוני זה מבקשת הנהגתו לחזק את השותפות בין קהילות יהודיות בעולם, ובין יהדות העולם לישראל.

 

 

דגם של תצוגת הקבע החדשה, ב GA בנובמבר 2009

 

 

הפורום התדיין ובחן את התפתחות תכניות העתיד של בית התפוצות, ובייחוד את תצוגת הקבע החדשה. סטיב קליפוביץ, מפיק בכיר, חלק שבחים למר ערמוני על הבהירות המצויינת של חזון המוזיאון החדש והסכים שיש צורך בבסיס היסטורי איתן לתצוגה. הוא המליץ לשים את הנושא ווירטואלי בעדיפות ראשונה, ולהנגיש את המאגרים העשירים של המוזיאון בקלות באינטרנט. ד"ר אריאל שנוק, פסיכולוג קליני מאונ' ניו יורק, הביע עניין עצום בכל הנוגע לנושאים סביבתיים. דייויד מטקובסקי, מנהל פיתוח הקהילה היהודית רח' 92, סיפר שבעבר היה קשה לקדם מודעות ולהשיג שותפות, והדגיש  שבית התפוצות חייב לחדול להיות רק קוריוז ולהפוך לגורם מקשר. פלורנס ברודר, מנהלת תקשורת חברתית בסוכנות היהודית, סיקרה את הפורום בטוויטר והדגישה כמה חשוב לשתף את הקהל ולהשתמש בכל אמצעי התקשורת החברתית החדשים לשם כך.


הרב ראובן חסקין, מנהל תכניות ואיש חינוך ב RAJE (החוויה היהודית רוסית-אמריקאית) הדגיש שהשאלה החשובה ביותר היא מהי המשמעות של היות יהודי/ה. כדי להגיע לכמה שיותר יהודים בעולם, חשוב שהנושאים יהיו מאחדים. מרים שמלשבילי, כותבת ומפיקה  ברשתות בי.בי.סי אמריקה ולייפטיים, הציעה שהחלק הראשון שייראו המבקרים בתצוגה החדשה יהיה החוויה היהודית המודרנית. אם מייד בכניסתם למוזיאון יראו להם "זה מי שאתם כיום", תישבה שימת ליבם המיידית של המבקרים, והם ירצו לצלול אל תוך זהותם, ולגלות מהיכן באו. אדם סמוליאר מהנהלת הGA  שיבח את ההתמקדות של בית התפוצות בעמיות, והדגיש כמה חשוב לנסות ולמשוך גם אנשים שלא מתעניינים בסיפור הזהות האישי שלהם, להגיע ולחוות את המוזיאון. רבים מהמתדיינים הסכימו שכדי ליצור קשר בין הפרט לבין בית התפוצות, הכי חשובות הן התקשורת וההטמעה, כדי ליצור חוויה אישית לכל אחד. 


קבוצות הדיון הללו, כולל שתיים מוצלחות מאד שהתקיימו לאחרונה בחוף המזרחי, כבר יצרו לתכניות הפיתוח של בית התפוצות אימפקט מרשים. כדי להמשיך בשיח, ייערכו בהמשך דיונים בנושאים ספציפיים בקהילות מפתח בארצות הברית ובעולם כולו.


בית התפוצות הוא יותר ממוזיאון, ושואף לחזק גם את פעילותו של בית הספר הבינלאומי ללימודי העם היהודי. ליצור גלריה משפחתית ולהרחיב את תחום התערוכות המתחלפות והנודדות ותכניות תרבות, בנוסף להקמה של תצוגת הקבע החדשה. האוצר הבלום של בית התפוצות הוא מאגרי המידע הדיגיטליים שלו (סרטים, תצלומים, מוסיקה, מידע על קהילות ומשפחות, גניאלוגיה ושמות משפחה, ועוד) אשר עוברים עידכון ושידרוג. בית התפוצות מתכוון להשתמש במיטב הטכנולוגיות כדי לחבר א/נשים אל השורשים, וזה אל זה.


בית התפוצות של אמריקה הוא ישות פרוגרמתית, במה לדיון, לפעילות תרבותית ולדיאלוג אינטלקטואלי בנושאי בית התפוצות בצפון אמריקה. בין מטרותיו, לפתח יחסים עם מוסדות בעלי זיקה, כמו מוזיאונים יהודיים והארגונים הקהילתיים; לטפח מנהיגות; ולהרחיב את פעילותם של כל אשר תומכים ומעורבים בפעילות המוזיאון.