יחזקאל קירשנבאום, 1954-1900

יחזקאל קירשנבאום, דיוקן עצמי, סביבות 1925, שמן על בד, מוזיאון Frans Hals

יחזקאל קירשנבאום, 1954-1900

הדור האבוד

פתיחה: יולי 12, 2013

אוצר/ת התערוכה: ד"ר קרוליין גולדברג איגרא

מעצב/ת התערוכה: המשכן לאמנות בעין חרוד

יחזקאל קירשנבאום, 1954-1900, הדור האבוד
מסע מסטאשוב לפריז דרך ויימאר, ברלין וריו דה ז'ניירו

 

יחזקאל דוד קירשנבאום (1954-1900) מייצג דור של אמנים יהודים אשר בחרו לנטוש את מזרח אירופה שבה חוו עוינות ודיכוי הולכים וגוברים ואשר לא העניקה להם אלא היצע דל של מוסדות להכשרה אמנותית שיכלו לגרות את התפתחותם. אמנים אלה נדדו ברחבי אירופה שבין שתי מלחמות העולם, חלקם הציגו את עבודותיהם בתערוכות ובמוזיאונים ואף זכו להכרה. תקופת הפריחה האמנותית שלהם הסתיימה עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. הנאצים לא רק רדפו את האמנים היהודים מתוקף מוצאם, הם גם השמידו חלק ניכר מעבודותיהם. אחרי המלחמה רבים מהם נשתכחו, ומעט מעבודותיהם ששרדו נותרו במרתפי המוזיאונים. יחזקאל קירשנבאום הוא אחד מהאמנים הללו, ותערוכה זו, שהוכנה במשכן לאמנות עין חרוד ומוצגת עתה בבית התפוצות, שואפת להחזיר אמן חשוב זה אל קדמת הבמה והתודעה הציבורית.

 


יחזקאל דויד קירשנבאום בסטודיו שלו בפריז, בעבודה על "חגיגות ז'אן הקדוש בסאו פאולו", 1950 בקירוב. מאוסף משפחת הצייר


התערוכה יחזקאל קירשנבאום, 1954-1900, הדור האבוד מציעה תיעוד ויזואלי מעמיק של מאמץ היחיד לשרוד ואפילו לשגשג תחת תנאים מגבילים. עבודתו של קירשנבאום מקיפה את התפתחותו האמנותית של זרם האוונגרד בברלין ובפריז בשנות ה-1930; את שיא תקופת רדיפת היהודים תחת המשטר הנאצי; ואת תקופת השיקום שליוותה את האמן אחרי המלחמה. בהסתכלות רחבה על הקריירה האמנותית שלו, ניתן לראות שהיא בוחנת את טווח התגובות הרגשיות הקוטביות - מחגיגה לייאוש, מהשפלה לתקווה - המייצגות דור זה של יהודים מזרח-אירופאים שחייהם ויצירתם נבלעו בידי האימה הנאצית.

 
פסטיבל סן ז'אן, סאו פאולו, 1952, שמן על בד, Fonds National d'Art Contemporain


מסעותיו של קירשנבאום - ממולדתו בסטאשוב בפולין, לרפובליקת ויימאר, לברלין ולפריז, ומדרום צרפת לברזיל ולמרוקו - חשפו אותו להתפתחויות האמנותיות האוונגרדיות ביותר במערב אירופה בתקופה של אי-שקט עמוק. גוף עבודתו מדגים את ניסיונו להימלט, ובו-בזמן להנציח, את החיים שהשאיר מאחור בעיירה היהודית; והוא מלווה בדימויי פולקלור מקומי המשולבים בעדויות לגירוש ולייאוש. גוף עבודתו של קירשנבאום חוצה את גבולות המציאות, לוכד את קסם הרוח האנושית שקמה מהריסות השואה, ומהווה הספד לאובדן.

 

אין מקום ליהודים בעולמנו, 1945, שמן על בד, אוסף משפחת הצייר


שחזור הקריירה של קירשנבאום הינו מורכב בשל השמדתו המוחלטת של הסטודיו של האמן ורבות מעבודותיו במהלך המלחמה. את התאוששותו יש לזקוף לנדיבותה של פטרוניתו, אליקס דה רוטשילד שסייעה לו לגייס את כוחותיו ולחזור לאמנותו. עבודת השיקום של גוף העבודות, שנעשתה בתערוכה במשכן לאמנות בעין חרוד ומוצגת כעת גם בבית התפוצות, הינה מחווה להתמדה ולהתמסרות של בן-אחייניתו של האמן, נתן דיאמנט, יוזם התערוכה, אשר חשף, פיסה אחר פיסה, את השיירים של קריירה אבודה זו. אמונתו וביטחונו בחשיבות ההחייאה של תרומת דודו לעולם האמנות, הובילה להחזרת שמו של יחזקאל דוד קירשנבאום לתודעה הציבורית ולהיסטוריה של האמנות האירופית המודרנית.

 

תאריך נעילה: 26 בינואר 2014

 

אוצרת התערוכה: ד"ר קרוליין גולדברג איגרא
אוצרת ראשית של בית התפוצות: ד"ר אורית שחם גובר

התערוכה הוכנה ע"י המשכן לאמנות בעין חרוד

 

באדיבות: