אירועים

אירועים

תוצאות חיפוש

פוסטים אחרונים

פרסומים אחרונים

פוסטים אחרונים

שנים אחרונות

טל"ח מהתנ"ך: 10 הטעויות הכי גדולות שלא הכרתם ביהדות

בתור מנפצי מיתוסים יהודים מדופלמים ומתוקף תפקידנו לדייק את הסיפור היהודי, החלטנו להגיש לכם את רשימת

10 הטעויות הנפוצות ביותר בענייני יהדות. קחו כיסא, שלא תפלו לנו, ותיהנו!

זה לא באמת שם וגם אין שער כניסה. כנראה (אילוסטרציה: ISTOCK)

גן עדן לא נמצא בשמיים, אלא כאן, ממש לא רחוק

התפיסה שגן עדן נמצא בשמיים היא פרשנות לא יהודית. מי שפותח את פרשת "בראשית" יכול לקרוא בדיוק איפה נמצא גן עדן. הוא נמצא בין ארבעה נהרות: פישון, גיחון (הסמוך לארץ כוש), חידקל (הסמוך לאשור) ופרת. כלומר, אזור גבול טורקיה ועיראק. היום נמצא שם בעיקר הגיהנום של הכורדים.  לפי זה אנחנו יכולים לדעת שגם "עדן" היה מקום כלשהו במזרח התיכון. לאן הוא נעלם? זו שאלה אחרת. אבל אפשר להסתכל על זה בזווית אופטימית שגם העולם הזה יכול להיות גן עדן.

חווה לא באמת אכלה תפוח

על פי הסיפור מספר "בראשית" חווה לא אכלה תפוח אלא את "פרי עץ הדעת" שעל פי מדרש חז"ל מיוחס בכלל לפרי האתרוג. מיתוס התפוח מקורו בתיאולוגיה הנוצרית שקישרה בין "החטא הקדמון" לפרי התפוח שמסמל מיניות, עקב צבעו האדום. את המיתוס חיזקו ציירי הרנסנס שעיטרו את הכנסיות בפרסקאות יפהפיות בהם מוצגת חווה נוגסת בפרי האדום. בהמשך התגלגל המיתוס לידיו של הפיזיקאי אייזיק ניוטון שהשתמש במשל התפוח כסמל הדעת של המהפכה המדעית, וכיום, כמה אירוני, הפך התפוח מסמל דתי לסמל טכנולוגי שמעטר את הלוגו של התאגיד רב העוצמה – אפל.

"עצת אחיתופל" בעצם הייתה עצה מצוינת

טעות נפוצה נוספת היא השימוש ב-"עצת אחיתופל' כתיאור לעצה גרועה. זהו שימוש מודרני שנובע מאי ידיעה, כי כל מי שקורא את הטקסט יכול להבין שאחיתופל היה יועץ מצוין. הוא אמנם היה לא מוסרי, בגד בדוד ועבר לייעץ לאבשלום כי חשב שהוא עומד לנצח. אולם מצד שני הוא נתן לאבשלום עצה מצוינת שהייתה גורמת לו להביס את דוד ולהפוך למלך ישראל. כשאבשלום לא אימץ את עצתו, אחיתופל הבין שהוא הימר על הסוס הלא נכון ושלח יד בנפשו.

זה ג'ינג'י זה? הפסל "דוד" של מיכאלאנג'לו

דוד המלך לא היה ג'ינג'י

כילדים גדלנו על המיתוס שדויד היה ג'ינג'י – "אדמוני יפה עיניים" – כך כתוב. דמותו, דמות הלוחם והמשורר, המוסיקאי הפורט על הנבל והמנהיג הכריזמטי הנערץ, פרנסה אינספור סיפורים ואגדות והפיחה תקווה לאורך הדורות בליבם של נערים ונערות שחברם היחיד היה קרם ההגנה נגד השמש. אולם האמת היא שעל פי המקורות התיאור "אדמוני" בתקופתו של דויד, תיאר דווקא אדם שצבע שיערו שחור. וכפי שמגדירים זאת בפריפריה: עוד ניסיון של ההגמוניה האשכנזית לשכתב את ההיסטוריה.

מי שמאמין דווקא כן מפחד

כן כן, בניגוד למילות השיר המפורסם, עולם האמונה היהודי דווקא מעודד פחד. "יראת שמיים", "יראת חטא", "אשרי אדם מפחד תמיד" וכו' וכו'. המקורות היהודים משובצים ככוכבי השמיים בציטטות שמעניקות לפחד ולאימה תפקיד מרכזי בחייו של היהודי המאמין, אם כאמצעי לשימור הצייתנות ושלטון הממסד הדתי, ואם כנקודת מבט אנושית ומפוכחת על המציאות.

התורה לא ניתנה במעמד הר סיני

על פי ספר שמות, משה קיבל בהר סיני את עשרת הדיברות ולא את התורה. לפי חז"ל, התורה כולה ניתנה למשה בהמשכים ובמשך ארבעים שנה שבני ישראל היו במדבר.

לא מגמגם, לא עובר מסך ולא כל התורה, רק עשרת הדיברות. משה במעמד הר סיני

משה רבינו לא גמגם

משום מה השתרשה התפיסה שבגלל שכתוב שמשה רבינו היה "כבד פה וכבד לשון" כנראה הוא סבל מגמגום. אבל האמת היא שמשה פשוט לא היה קומוניקטיבי במיוחד, או אם לתרגם למונחים של ימינו, "לא עבר מסך", וזו גם הסיבה שהוא היה צריך את אהרון אחיו לצדו. כשחושבים על זה יש כאן אמירה חשובה, כי העובדה שמשה, אחד המנהיגים הגדולים בהיסטוריה היהודית, לא ידע לעבור מסך מוכיחה שמנהיג איכותי הוא מי שלאו דווקא ניחן ביכולת רטורית יוצאת דופן אלא מי שעוצמת אישיותו וערכיו הם מה שמייחד אותו.

בארץ ישראל קם העם היהודי

אז זהו שלא ממש. איך שלא תסתכלו על זה, העם היהודי לא קם בארץ ישראל. אברהם אבינו, מייסד האומה, נולד בעיר אור כשדים שנמצאת בדרום טורקיה והגיע  משם, כך על פי התנ"ך, לארץ ישראל. רוב מוחלט של בני יעקב אבינו, אבי עם ישראל, נולדו בחוץ לארץ והאומה בכללה החלה את הקמתה במצרים, נדדה שנים רבות במדבר, ואף עם כניסתה לארץ לא הסתיימה הקמתה מיד. אבל כשמייסדים מדינה למי יש זמן לדייק בעובדות?

עמק החולה, ארץ ישראל, 1947 (צילום: הרברט זוננפלד, בית התפוצות, ארכיון התצלומים) זה נראה לכם כמו אור כשדים?

גם בתורה גברים ממש לא אמורים לשלוט בנשים

הרבה אנשים משתמשים בפסוק "ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך" מפרשת בראשית,  כדי להתקיף את התורה שמצדיקה שליטה של גברים בנשים, או לחלופין כדי להצדיק בשם התורה תפיסות עולם שוביניסטיות. אבל מי שקורא את הפסוק בהקשרו מבין שמדובר בקללה. שלטון הגבר באישה הוא בדיוק כמו "בזיעת אפך תאכל לחם" ו-"בעצב תלדי בנים", ולכן ככל שפועלים לצמצם את שלטון הגברים בנשים – כך אנו פועלים לתקן את הקללה.

המשיח לא יבוא על חמור לבן

הפעם הראשונה שמוזכר בתנ"ך אמצעי השינוע של המשיח היא בספר זכריה: גילִי מְאֹד בַּת-צִיּוֹן, הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם, הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ, צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא; עָנִי וְרֹכֵב עַל-חֲמוֹר, וְעַל-עַיִר בֶּן-אֲתֹנוֹת. אז מסתבר שלא רק שהמשיח עדיין לא בא וגם לא טלפן –  אם הוא יבוא זה אמנם יהיה על חמור, אבל לאו דווקא על אחד לבן.

אולי חמור, אבל למה לבן?

 

תכנון ביקור

שעות פתיחה

יום ראשון
17:00-10:00
יום שני
17:00-10:00
יום שלישי
17:00-10:00
יום רביעי
17:00-10:00
יום חמישי
17:00-10:00
יום שישי
14:00-10:00
יום שבת
17:00-10:00

סוגי כרטיסים

כרטיס רגיל
52 ש"ח
אזרח/ית ותיק/ה וסגל אוניברסיטת תל אביב
26 ש"ח
בעל/ת תעודת נכה, סטודנט/ית
42 ש"ח
דיגיתל
42 ש"ח
ילדים וילדות עד גיל 5
הכניסה חינם
חיילות וחיילים במדים
הכניסה חינם, בהצגת תעודה

סוכנים וקבוצות

טלפון

איפה אנחנו

קמפוס אוניברסיטת תל-אביב, רחוב קלאוזנר, רמת אביב