בית הכנסת הספרדי הגדול בפירנצה, איטליה


 (דגם של בית הכנסת מוצג בתערוכת בתי הכנסת)

זכרונות מבית הכנסת בפירנצה, מאמר מאת ד"ר אנצו ניצני – לחצו כאן 

בית הכנסת הגדול והמפואר בפירנצה, מהיפים ביותר באירופה, הוקם בסיועו של דניאל לוי, חבר הקהילה היהודית, שתרומתו הייתה גולת הכותרת של מסע גיוס תרומות שהחל עוד בשנת 1840, בעקבות פתיחתו והריסתו של גטו פירנצה. מתכנני בית הכנסת היו האדריכלים מרקו טרווס, מריאנו פלצ'יני, ווינצ'נזו מיכלי, שזכו בעבודה בתחרות שערכה מועצת הקהילה ב-1874. הבנייה החלה ב-1874, והסתיימה ב-1882. בית הכנסת נבנה על שטח ציבורי בוויה פריני, במחוז סנטה קרוצ'ה, לא רחוק ממרכז העיר ההיסטורי. בטקס החנוכה ב-24 באוקטובר 1882 נכחו אישים נודעים רבים, ביניהם הרב הראשי של פירנצה, יעקב מרוני.

בית הכנסת הוא דוגמא מובהקת למבנה מונומונטלי חדש שהביע את השינוי באורח חייהם ומחשבתם של יהודי אירופה בתקופת האמנציפציה. אחרי המהפכה הצרפתית (1789), יהודים במערב ובמרכז אירופה קיבלו בהדרגה זכויות אזרחיות. הותר להם לנוע בחופשיות בלי צורך באישורים, ואופקים כלכליים וחברתיים חדשים נפתחו בפניהם. הם חיפשו אחר דרכים להביע את השינוי: מאות בתי כנסת שנבנו באירופה במאה ה-19 הם עדות מרשימה לרצונם זה. המתכננים לא היו עוד מוגבלים במיקום המבנה או בגובהו, ולא חששו עוד שקולם של המתפללים יכעיס את התושבים הלא יהודים או את השלטונות. בתי כנסת מפוארים הוקמו במרכזי הערים, עדות למאמצי היהודים להתקבל כאזרחים שווים בארצותיהם, ולחוש שייכות לתרבות ולחברה הסובבת. הייתה זו הפגנת כוח של קהילה משוחררת ואמידה. קודם בגרמניה, אחר ביתר אירופה, אדריכלים בעלי שם התחרו ביניהם על ההזדמנות לתכנן ולעצב בתי כנסת, והייתה מחלוקת באשר לבחירת הסגנון. באדריכלות האירופית דאז שלטו מוטיבים מהעבר וערבוב סגנונות. האפנות השולטות היו הסגנון הניאו גותי-רומנסק, והסגנון האוריינטלי. מי שהעדיפו את הסגנון האוריינטלי, שאפיינו אותו קשתות פרסה, האמינו שסגנון זה הוא ייצוג אמיתי של העם היהודי ושל שורשיו במזרח.

בית הכנסת נועד לקהילה הספרדית בפירנצה, ולכן העיצוב שנבחר כולל מוטיבים אדריכליים רבים שהושאלו מאדריכלות מסורתית מורית בספרד. מרקו טרווס היה היהודי היחיד בצוות האדריכלים, ונחשב לכוח היוצר העיקר ביניהם. אולם הצוות נועץ גם בכמה פרופסורים מהאקדמיה בפירנצה.

מעל לבית הכנסת, כיפה מסיבית המתנשאת לגובה רב. הכיפה, כמו אלמנטים אחרים בבניין, בהשראת האדיפיקיום בכנסיית Hagia Sophia בקונסטנטינופול (איסטנבול). חזית בית הכנסת עשוייה שני סוגי שיש, ומשתלבת בהרמוניה עם האדריכלות מסביב, ולה שני צריחים מתומנים שביניהם שלוש כניסות בצורת קשת פרסה. החלונות והקשתות בפנים וקישוטיהם, גם הם איזכורים לסגנון מורי, המעניק את הרושם העיקרי במבנה, אף על פי שיש בו מוטיבים הלקוחים ממגוון מקורות. הפנים צוייר על ידי ג'ובאני פנטי, אמן מקומי. הקישוט כולל ציפוי זהב, המדגיש את המוטיב המורי, ובנוסף הבניין מתהדר ברצפות שיש משובצות, פסיפסים עשירים וחלונות ויטראז'. הבימה המוגבהת עומדת מול ארון הקודש.

לפירנצה תחת הגנת השליטים. הם נהיו למלווי כספים, סוחרים ויצואנים. רבים היו מלומדים, ורבים מהם – רופאים. רופאים יהודים היו רשומים באיגוד הרופאים והרוקחים. החיים התרבותיים בעיר הושפעו מהישגיה של תרבות פירנצה. בתחילת העת החדשה פרחו בעיר הספרות והחינוך היהודיים. כשהצטרפה טוסקנה לממלכת סרדיניה ב-1859, קיבלו היהודים זכויות אזרח מלאות. ב-1899, המכללה הרבנית הועברה מרומא לפירנצה, בהנהגת הרב שמואל הירש מרגוליס, והקהילה נהייתה למרכז יהודי תרבותי חשוב באיטליה.

באוגוסט 1944, ניזוק בית הכנסת בעת שהגרמנים הנסוגים והפשיסטים האיטלקים ניסו להרסו. הוא ניצל הודות לפרטיזנים איטלקים, שהצליחו לפרק את רוב המטענים. אחרי מלחמת העולם השנייה שופץ בית הכנסת ונפתח לתפילות, אך אפילו כיום עדיין נותרו על דלתות ארון הקודש פגיעות כידון, עדות לימי המלחמה, בהם הוחרם הבניין ושימש כאורווה וכמחסן. מחוץ לבית הכנסת ניצבת אנדרטת אבן ועליה שמותיהם של 284 יהודים שגורשו מפירנצה בימי השואה.

בשנת 1966 אירע שיטפון כבד, המבנה הוצף, והריהוט, קישוטי הפרסקו, הספרייה וכל תשעים ספרי התורה ניזוקו. בית הכנסת שופץ אחר כך בסיוע תרומות מקהילות יהודיות רבות באיטליה ומחוצה לה.

כתובת בית הכנסת:

Address: Via L.C. Farini 4, 50121 Firenze, Italy

Phone: 39-055-2346654

Fax: 39-055-241811

Florence_1

בית הכנסת הגדול בפירנצה, איטליה. דגם בבית התפוצות. בית התפוצות, מרכז אוסטר לתיעוד חזותי

Florence_2

הכניסה הראשית לבית הכנסת הגדול בפירנצה, איטליה. דגם בבית התפוצות. בית התפוצות, מרכז אוסטר לתיעוד חזותי

הבימה בבית הכנסת הגדול בפירנצה, איטליה, שנות ה-70. בית התפוצות, מרכז אוסטר לתיעוד חזותי

הבימה בבית הכנסת הגדול בפירנצה, איטליה, שנות ה-70. בית התפוצות, מרכז אוסטר לתיעוד חזותי

The Great Synagogue of Florence, Italy. Beit Hatfutsot, the Oster Visual Documentation Center

בית הכנסת הגדול בפירנצה, איטליה. בית התפוצות, מרכז אוסטר לתיעוד חזותי

Jewish Soldiers from Eretz-Israel in front of the Great Synagogue of Florence, Italy, 1945. Photo: Josef Michlin. Beit Hatfutsot, the Oster Visual Documentation Center Courtesy of Joseph Michlin, Israel

חיילים יהודים מארץ ישראל לפני בית הכנסת הגדול בפירנצה, איטליה, 1945. צילום: יוסף מיכלין. בית התפוצות, מרכז אוסטר לתיעוד חזותי. באדיבות יוסף מיכלין, ישראל