לחופי הים השחור - חקלאים יהודים בברית המועצות, 1941 – 1922


התערוכה סקרה את סיפורן של המושבות החקלאיות היהודיות בברית המועצות, בדגש על דרום אוקראינה וחצי האי קרים (היום באוקראינה). בתערוכה, 45 תצלומים, 20 ציורים מאת מאיר אקסלרוד – אמן יהודי-רוסי שתיעד את חיי החקלאים היהודים במושבות – וקטעי סרטים היסטוריים.

 

בשנות ה-1920 הקצתה ממשלת ברית המועצות שטחים להתיישבות חקלאית יהודית, בין היתר, בדרום אוקראינה ובחלקו הצפוני של חצי האי קרים. חלוצי המתיישבים בקרים היו חברי תנועת "החלוץ" (1922). בעקבות מעורבותם של ארגונים פילנתרופיים יהודיים בתפוצות, ביניהם הג'וינט ("אגרו-ג'וינט"), והפעלת שיטות מתקדמות של חקלאות וטכנולוגיה מערבית, התרחב מפעל ההתיישבות והאזור, שהיה ברובו לא-מעובד, התעורר לחיים. המושבות החקלאיות היהודיות אמנם ספגו מכה קשה בשנות ה-1930 אך המשיכו לפעול למרות יישום מדיניות הקולקטיביזציה, שלטון הטרור של סטאלין והפסקת פעילות ה"אגרו-ג'וינט" בברית המועצות (1938). עם הכיבוש הנאצי ב-1941 הקיץ הקץ על מפעל חשוב זה.

 

הצייר מאיר אקסלרוד נשלח ב-1930 על ידי השלטונות הסובייטים לתעד את חיי החקלאים היהודים במושבות קרים. אקסלרוד התגורר בקומונה "וויו נובו" (Vojo Novo, באספרנטו, "דרך חדשה") ורבות מעבודותיו מתארות את החיים בה. סיפורה של "דרך חדשה" מתקשר גם לפרק דרמטי בתולדות היישוב בארץ ישראל – מייסדיה היו חברי הפלג השמאלי של חברי "גדוד העבודה" (ע"ש יוסף טרומפלדור), שחזרו לברית המועצות לאחר הפילוג בגדוד (1927). סופם של "הבוגדים בציונות", כפי שנתפסו בארץ ישראל, היה טרגי: לאחר הפיכת הקומונה לקולחוז התפזרו חלק מחבריה, חלק נפלו קרבן ל"טיהורים", נעצרו והוצאו להורג או שעקבותיהם נעלמו במחנות העבודה בסיביר.

 

התערוכה נערכה לרגל הכנס הבינלאומי "אל האדמה!: מאתיים שנות התיישבות חקלאית בעולם היהודי", והתקיימה בשיתוף עם מרכז ליאוניד נבזלין לחקר יהדות רוסיה ומזרח אירופה באוניברסיטה העברית ובשיתוף עם ארגון הג'וינט העולמי. הציורים של מאיר אקסלרוד מאוסף יחילביץ'.

 

מאיר אקסלרוד, 1902-1970

האמן מאיר אקסלרוד, יליד מולודצ'נו ברוסיה הלבנה, למד ב"בית הספר הטכני הגבוה לאמנות הציור" במוסקבה, שהיה מרכז האוונגרד האמנותי בברית המועצות שלאחר המהפכה. בין מורי בית הספר היו ולדימיר פבורסקי ואלכסנדר רודצ'נקו; אקסלרוד עצמו לימד בו רישום. כאשר הוחלט במסגרת "תוכנית החומש הראשונה" (יולי 1930), לתעד גם בציורים את הישגי הקולקטיביזציה בחקלאות, הועמד אקסלרוד בראש צוות שנשלח למושבות החקלאיות היהודיות בקרים. בצוות של אקסלרוד היו גם האמנים לידיה ז'ולטקביץ', מיכאיל גורשמן, ולב זבין. ב-1930/31 יצר אקסלרוד בקרים את הסדרה "בערבה", הכוללת עשרות רישומים וציורים בצבעי מים וגואש. חלקם הוצגו כבר ב-1931 בתערוכה במוסקבה. בנוסף לציור ולרישום עסק אקסלרוד גם באיור ספרים, בעיצוב גרפי ובעיצוב תפאורה ותלבושות לתיאטרון. בין עבודותיו: הסדרות "הכיבוש הגרמני" (1941-1944); "הגטו" (1964-1969) ו"לזכור את מינסק הישנה" (1968). עבודותיו של אקסלרוד נמצאות, בין היתר, באוספים ציבוריים ופרטיים ברוסיה ובישראל.

דיש בשדות מושבה חקלאית יהודית ברית המועצות, 1930 בקירוב ארכיון הג'וינט, ניו יורק

דיש בשדות מושבה חקלאית יהודית ברית המועצות, 1930 בקירוב ארכיון הג'וינט, ניו יורק

חקלאים יהודים ברית המועצות, 1930 בקירוב ארכיון הג'וינט, ניו יורק

חקלאים יהודים ברית המועצות, 1930 בקירוב ארכיון הג'וינט, ניו יורק

מאיר אקסלרוד חברת הקומונה חצי האי קרים, ברית המועצות, 1931 צבעי מים על קרטון, מתוך הסדרה "בערבה" אוסף יחילביץ', ישראל

מאיר אקסלרוד חברת הקומונה חצי האי קרים, ברית המועצות, 1931 צבעי מים על קרטון, מתוך הסדרה "בערבה" אוסף יחילביץ', ישראל

מאיר אקסלרוד חקלאי יהודי וילדיו חצי האי קרים, ברית המועצות, 1930 צבעי מים על נייר, מתוך הסדרה "בערבה" אוסף יחילביץ', ישראל

מאיר אקסלרוד חקלאי יהודי וילדיו חצי האי קרים, ברית המועצות, 1930 צבעי מים על נייר, מתוך הסדרה "בערבה" אוסף יחילביץ', ישראל

מאיר אקסלרוד "ארוחת צהרים בשדה" חצי האי קרים, ברית המועצות, 1931 צבעי גואש על נייר, מתוך הסדרה "בערבה" אוסף יחילביץ', ישראל

מאיר אקסלרוד "ארוחת צהרים בשדה" חצי האי קרים, ברית המועצות, 1931 צבעי גואש על נייר, מתוך הסדרה "בערבה" אוסף יחילביץ', ישראל

אוצרת התערוכה: רחל שנולד